דילמות על הדלגה

kramerkaren

New member
דילמות על הדלגה

למען הגילוי הנאות - שאלתי גם בפורומים אחרים.


הקטנה בגן חובה. מבריקה. קוראת, כותבת, עושה חשבון מורכב, ידע כללי עצום. יודעת הכל, זוכרת הכל. ילדה שמחה, חייכנית, זורמת, נינוחה. כשיש צוות מחליף בגן תמיד מחפשים אותי בשביל לספר לי כמה היא עזרה\ידעה\לא היו מסתדרים בלעדיה. באמת חלום של ילדה.
היא גם גדולה פיזית, ראש וחצי מעל בני גילה.
הנושא של הדלגה עלה בשיחה עם הגננת. זה היה במין חטף כזה של "בטח לא תרצי אבל האם חשבת על". מודה, לא חשבתי. מסביבי יש כמה אנשים שהודלגו (אי שם בימים שזה היה נקרא להקפיץ כיתה) וכולם סבלו. מצד שני זה באמת היה עוד לפני המצאת החשמל פחות או יותר, ועכשיו אני דווקא מסתכלת על ילדים שלא הודלגו שסובלים בכיתה. סובלים מהאיטיות, מהשעמום ומהיותם "שונים" מבני גילם.
בכל אופן - למישהי יש אור\תובנות\מחשבות לשפוך על הנושא? האם אני יכולה לבקש תצפית מהפסיכו' של הגן? חני, או שאר המורות, האם יש לכן מחשבות\נסיון?
אין לי צל של ספק שעם החומר הלימודי לא תהיה בעיה. הרגשי הווא כמובן סימן שאלה גדול. מעבר לזה - יש לי מן תחושה כזו שלכל ילד מגיע את ה"יום הראשון של כיתה א'" עם כל הרוח והצלצולים שבעניין. אני טועה?
ועוד נקודה רלוונטית - אין אצלנו כיתות מחוננים, ואני לא אוציא ילד ללימודים בעיר אחרת, הסעות וכל הכרוך בזה. יש יום שליפה (שבהוא מקור האושר של ילדיי הגדולים), אבל זה כמובן פתרון רק מכיתה ג', ויום בשבוע.
תודה!
 
מאחר שאת שואלת גם פה - אוסיף ואומר שגם אם היו כיתות מחוננים

זה לא היה פותר את הבעייה. תכלס ברגע שהחינוך הוא "כללי" ולא לילד ספציפי, הוא אף פעם לא מתאים - כמו שנועה אמרה לך, אולי אם היה דמוקרטי בסביבה זה היה פתרון - רק משהו שמאפשר באמת להתקדם בקצב שלך מהווה פתרון מבחינה לימודית.
אני מוסיפה את זה פה כי בפורום ההוא אני לא מזכירה את העובדה שהייתי בכיתת מחוננים. אז כן, אחרי שדילגתי גן, עברתי בהמשך גם לכיתת המחוננים. זה היה טוב יותר מבחינת ההתנהלות של היום - הקצב היה קצת פחות מתסכל, המורים קצת יותר סובלניים, ובעיקר הילדים יותר מעניינים ומתעניינים. אבל להגיד שזה נותן מענה מבחינה לימודית ושלא משתעממים? ממש לא. זה קורה רק במסגרת שמותאמת לידע הנוכחי שלך, לתחומי העניין שלך, וכו' - ולא במסגרת של לימוד של 20-30 ילדים יחד.
 
ועוד אוסיף שזה לא ממש נורא, כי מה שקורה

בכיתת מחוננים זה שכל אחד פשוט לומד בבית את מה שמעניין אותו, ולבית ספר מגיע כדי להיפגש עם החברים ולהשתעמם יחד וכו' - כמו שילדים רגילים מגיעים לבית ספר כדי להיפגש עם החברים ולהשתעמם (אבל לא בהכרח לומדים בבית). מי אמר שצריך רק ללמוד ולהתקדם כל רגע ביום?
 

mikilk

Active member
שואלת בעדינות

ותרגישי חופשי לבחור לא לענות...
למה בעצם בחרת שלא לכתוב את זה בפורום האחר?
אני שואלת מכיוון שהתחושה הכללית שלי בפורומים אחרים, שמחוננות זה לא דבר מבורך ואהוד וגם אני, במעט שאני כותבת, מעולם לא מציינת את העובדה שילדי מחוננים.
 
אני פשוט מעדיפה לכתוב על עצמי כמה שפחות,

כך שבכל פורום אני כותבת רק מידע שממש רלוונטי לאותו פורום ולנושא הנדון. אני מעדיפה להימנע מכל מיני דעות שבאות יחד עם פרטים מסוימים, ושאנשים יתייחסו יותר למה שאני כותבת ופחות לדברים לא רלוונטיים שקשורים לרקע שלי, וכו'. וכן, לפעמים עצם האזכור של מסגרות מסוימות, כמו מחוננים ואחרות, גורם לאנשים לחשוב שאת משוויצה או לתקוף אותך בצורה כזאת או אחרת - או לפעמים להפך, להתייחס אלייך כאילו את חכמה לא בגלל מה שאת כותבת אלא בגלל מה שכתבת על עצמך. אני מעדיפה, כאמור, שיתייחסו לדברים שלי ולא למי שכתב אותם, ושהדמות שלי באותו פורום תהיה בהתאם לתוכן של הדברים שלי.
אני מתנהלת כך גם בחיים, אגב - לא מוסרת פרטים לא רלוונטיים שמובילים לדעות כאלה ואחרות ונותנת לאנשים לגבש עליי דעה על סמך הדברים שלי וההתנהגות שלי, ולא על סמך הרקע שלי.
 

פולספגן

New member


אנשים גם אוהבים לקנא וזה גורם להם להיות צרי עיין
 
הדלגה היא פתרון נקודתי, ואני לא בעד

הדלגה מתאימה אם מאיזושהי סיבה הילד כבר יודע את כל החומר של שנה מסויימת, ויש הגיון ש"יקפוץ" מעליה.

אם הילדה מחוננת - אז גם עם ילדים הגדולים ממנה בשנה יהיו פערים לימודיים.

ויתווספו לכך קשיים חברתיים (לא בהכרח, אבל סיכוי לא רע שזה מה שיקרה. בפרט אצל בנות - ההבדלים בין בנות 8 ו9, ואח"כ 10 -11 - יכולים להיות מאד גדולים. ובתך ילידת אמצע השנה - תהיה צעירה בשנה וחצי מילדים רבים בכיתה).

לדעתי - תקפיצו רק אם יש עוד שיקולים תומכים (נניח - אם אתם מכירים את הילדים היותר גדולים, וומתרשמים ששם יהיה טוב יותר. אחי הקטן למד בכיתה איומה ונוראה. מלאה באלימות. ההקפצה היתה פשוט האפשרות היחידה לצאת מהכיתה ההיא...). לחילוין - אם את חושבת שבני הגיל שלה הם מקסימים ונחמדים ואת חושבת שיהיה לה טוב לבלות איתם את 6 השנים הקרובות - שתישאר איתם. לפעמים זה גם תלוי בבית הספר - יש שכבות עם 25 ילדים בכיתה, ושכבות עם 35 ילדים בכיתה.
 
נשמע שבאמת יש לך ילדה חכמה

אני די סקרן לשמוע קצת יותר עליה, את אמרת שהיא יודעת לעשות פעלות חשבון מורכבות אפשר לשאול אילו? היא יודעת את לוח הכפל כבר? או שזה כבר מעבר לזה? כי אני אמנם לא ידעתי קרוא וכתוב עד גיל יחסית מאוחר( בגלל הקשב והרכיוז והיחס של המורים) אבל בחשבון כבר בגיל 4 נראה שיש לי כישרון וידעתי לוח הכפל לאחר שהורים לימדו אותי כבר בגיל גן חובה(5 - 6) ידעתי לפתור תרגלים מורכבים מאוד אם מספרים מאוד גדולים בכפל חילוק וכל השאר בממש עשרות השנייה הורים מספרים לי, כמו ממשבון, האם זה ככה אצל ילדתך?

ומה בנוגע לידע כללי עצום, זה עוד יותר נשמע מרשים ( אפשר לדעת איזה תחומי עניין יש לה?) , נראה שיש לה הרבה סקרנות ורצון ללמוד אז זה מעולה וכנראה יעזור לה להמשך הדרך אם הא תלך בכיוון כזה, אשמח לשמוע על תחומי העניין שלה, ובקשר ללעלות אותה כיתה או דברים כאלו אין לי יור מדי מושג מה להגיד לך, אם היא רוצה וזה יעשה לה טוב ואת חושבת שהיא תוכל להתמודד אם זה( לא מבחינה לימודית בזה כנראה היא תצליח ובזה איו בעיה) אלה רגשית וחברתית אז אני מאחל לך ולה בהצלחה .
 
ד

דנרק המלך

Guest
אני רוצה לקחת חלק בשינוי החדש בשביל ללמוד קורסים למנהלים, אני מאמין גדול
שבכך יהיה שינוי שלא משתמע לשני פנים ובכך אצליח ליצור חיים אחרים.
לי ולכל בני משפחתי! אני בטוח שאני אצליח בכך ולא אפסיק עד שזה יקרה.
אם גם אתם מאמינים בכך יצטרפו למסע הזה ביחד איתי!
 
ד

דנרק המלך

Guest
אני רוצה לקחת חלק בשינוי החדש בשביל ללמוד קורסים למנהלים, אני מאמין גדול
שבכך יהיה שינוי שלא משתמע לשני פנים ובכך אצליח ליצור חיים אחרים.
לי ולכל בני משפחתי! אני בטוח שאני אצליח בכך ולא אפסיק עד שזה יקרה.
אם גם אתם מאמינים בכך יצטרפו למסע הזה ביחד איתי!
 
למעלה