לסבתא שלי יש גלגלים

  • פותח הנושא Jen74
  • פורסם בתאריך

Jen74

New member
לסבתא שלי יש גלגלים../images/Emo26.gif

כותרת קצת מוזרה אבל זה קשור לשאלה/בקשת ייעוץ/עזרה. סבתא שלי חיה לבד בדירה שלה כבר כמה שנים טובות, מאז נפטר בעלה, הסבא שלי. התרגלנו כבר לזה שהיא כל הזמן בוכה ומבקשת למות. לאחרונה חלה התדרדרות במצבה והיא הייתה נופלת בבית המון פעמים. יום אחד המטפלת שלה (מגיעה אליה 3 פעמים בשבוע ל- 3 שעות, לקניות, לרחוץ אותה ועוד כמה דברים קטנים) לא יכלה להיכנס כי היא הייתה על הרצפה והדלת נעולה. הזמינו פריצה, נכנסו, הזמינו אמבולנס ולקחו אותה לבית חולים. משם, אחרי בדיקות העבירו לבי"ח גריאטרי. לא טיפלו בה שם טוב, לדעתנו, המשפחה והחזרנו אותה הביתה. בשבוע שהיתה בבית ניסינו לטפל בה בעצמנו אבל בשעות שהייתה לבד בבית ניסתה שוב ושוב לקום לבד מהמיטה לאכול וללכת לשירותים ושוב היינו מוצאים אותה בבוקר על הרצפה.
כשוחררה מבי"ח הגריטארי נרשם בסיכום אשפוז שהיא סובלת בין השאר מדימנזיה שזה קשור גם לאלצהיימר. כיום, מזה שבועיים היא בבית אבות פרטי, שם יש לה השגחה צמודה, מטפלים בה, היא אוכלת יותר טוב מאי פעם ויש לה כסא גלגלים שהיא למדה להתשמש בו וראיתי אותה במו עיניי מסיעה את עצמה ממקום למקום. אבל כל פעם שבאים לבקר אותה היא מתלוננת שאנחנו הכנסנו אותה בניגוד לרצונה לבית אבות, שאנחנו רוצים לקחת לה את הבית, את הכסף שלה ובגלל זה רוצים שהיא תהיה שם. בשבוע שהיא הייתה בבית, אחרי בי"ח גריאטרי ולפני בית האבות, אחותי ניסתה להרים אותה מהרצפה ומאז היא סובלת מקרע בשריר ביד ימין וגם בעיה בגב. אחותי נפגעה ממש קשה פיזית ועכשיו גם נפשית כי סבתא שלי מתעלמת מזה שהיא נפגעה בניסיון לעזור לה וחושבת שאנחנו עובדים עליה ולא מקשיבים לה. לאמא שלי, הבת שלה, כבר אין כוח אליה כי כל פעם הסבתא שלי מוצאת מישהו אחר להאשים אותו שהוא גנב לה כסף. דודה שלי הייתה זאת שנסעה איתה באמבולנס לבית האבות וסבתא שלי בטוחה שהדודה שלי אחראית ואשמה העיקרית בזה שהיא שם. דודה שלי גם כן לא אשה בריאה ועכשיו בשבוע האחרון מרגישה מאוד לא טוב ולכן לא הולכת לבקר את אמא שלה, סבתא שלי. אז סבתא שלי בטוחה שהדודה שלי זרקה אותה בבית אבות ולא באה לבקר יותר. השאלה שלי היא בעצם איך המשפחה יכולה להתמודד נפשית עם כל המצב הזה? אנחנו כולנו יודעים שזה המקום הכי טוב בשבילה אבל היא טוענת שלא טוב לה שם, שהיא רוצה לברוח משם, שאנחנו שונאים אותה ורוצים את הכסף והדירה שלה ובגלל זה זרקנו אותה שם. שום דבר שאומרים לה היא לא מקשיבה ולא מאמינה לנו. אין לנו כוחות יותר אבל מצד שני זאת סבתא שלנו ורוצים לרצות אותה במעט זמן שעוד נותר לה לחיות. לא נעים לנו לראות אותה סובלת, למרות שכשראיתי אותה בביקור האחרון, לפני שהיא שמה לב שהגענו, היא אכלה לבדה, נראתה בסדר גמור ורק כשראתה אותנו התחילה עם הצגות כמו שעושה ילד בגן לאמא שלו שמביאה אותו לגן והוא לא רוצה להיות שם. היא כל הזמן חוזרת על ה"מנטרה" שלה שהיא רוצה למות בבית ואם אנחנו מתעקשים שלא תהיה בבית אז באיזה בית אבות שהיא פעם ראתה מודעה בעיתון ואנחנו לא יודעים בכלל אם הוא קיים. מה עושים?
 
את מעלה את אחת השאלות הכואבות ביותר

לג'ן שלום, את מעלה את אחת השאלות הכואבות ביותר שאנו נתקלים בה כאשר היקרים לנו מכל, אלו שאנו כה אוהבים ורוצים בשלומם מפרשים את העזרה כהתנכלות, את הדאגה להם כקשר נגדם. מהפרטים שכתבת עולה שבאמת ניסיתם לעשות כל שניתן כדי שסבתא תמצא במסגרת הבית בהתאם לרצון אותו היא מביעה.העובדה שסבתא מביעה מצד אחד רצון לגיטימי וברור לחיות ולמות בבית ומצד שני לא יכולה במצבה לעשות את מכלול השיקולים ולראות שבעצם אינה יכולה להישאר בבית היא תחושה מאוד כואבת ומתסכלת. זהו אחד הצדדים הכואבים של בני המשפחה של חולים דימנטיים. מצד אחד רוצים בטובתו ובאהבתו של הקשיש ומצד שני מקבלים "בתמורה" עלבונות והחשדות כואבות. אין ספק שהכאב גדול. אולם אל סבתא וגם לדברים שהיא אומרת צריך להתייחס כדברים של אדם חולה. חולה במחלה שבחלק מהשלבים שלה אינה נראית לעין. היא מתבטאת בשינויי התנהגות ואי יכולת לאמוד את היכולות ולמצוא את הפתרונות הראויים. ממש כמו שילד מביע לפעמים רצונות שברור לנו המבוגרים שלא ניתן להגשים. גם הילדים מאשימים אותנו לא פעם שאנחנו "רעים" וזה כואב לשמוע, אך כמבוגרים אנחנו פועלים מתוך שיקול בוגר. אצל הקשיש הדימנטי פועלים מנגנונים שתוצאותיהם דומות אלא שלנו קשה יותר לקבל את תגובת אהובנו שהם בוגרים ושאותם אנו כה מעריכים.
 

Jen74

New member
../images/Emo140.gif תודה ושאלה להכוונה

אמא שלי ואחותה מנסות ביחד למצוא את הפיתרון. אמא שלי כבר מתוסכלת לגמרי כי עד עכשיו היא ואחותי היו אלה שעשו את רוב הדברים עבור סבתא שלי. הלכו איתה לבנק ולמרפאה, עשו לה בירורים טלפוניים וכאשר היא אופשזה לראשונה, אחותי היא זו שהייתה הראשונה להגיע לבי"ח ולהתרוצץ ואמא שלי מהבית בטלפונים. אני השתדלתי לעזור אבל אני בעצמי עם בעיות משלי ונפשית מאוד קשה לי לעזור לסבתא במצב שלה. עכשיו הדודה שלי כאן, אחרי ששנים היא בכלל לא טרחה לנסות ולעזור אפילו לא בטלפונים. היא אשה חולה בעצמה ולא יכולה לעשות דברים פיזיים. עכשיו אמא שלי ודודה שלי מאשימות אחת את השנייה וזה הולך ונהיה מכוער. בנות הדודה שלי שגם הן לא טרחו לבקר את סבתא שלי במשך השנים ורק בחודש האחרון נכנסו לתמונה בגלל התדרדרות מצבה של סבתא, גם כן מאשימות את אמא שלי ואותנו הבנות שלה שאנחנו לא מבינות את סבתא ושצריך לתת לסבתא את מה שהיא מבקשת ורוצה למרות שאנחנו יודעים שהדימנסיה גורמת לה להגיד דברים לא הגיוניים ולבקש בקשות לא ברות ביצוע בגלל מצבה. האם במצב של דימנסיה החולה יכול להחליט מה הוא רוצה או שבמצב כזה רצוי שימונה לו אפוטרופוס שיעשה עבורו את כל ההחלטות? האם במצב כמו שאני מתארת שדודה שלי לא יכולה פיסית לעשות דברים, כמו ללכת לבנק, לבקר את סבתא לעיתים קרובות ואמא שלי מתוסכלת וספגה מספיק עלבונות מאמא שלה ולא מעוניינת להיות אפוטרופסית, האם במצב כזה עדיף למנות לה אפוטרופוס מטעם המדינה? אני מקווה שכאן המקום להתייעץ ואם לא אשמח אם תפנו אותי למקום המתאים.
 
מינוי אפוטרופוס

מינוי אפוטרופוס יכול בהחלט להיות פתרון. אולם, תנאי לכך הוא ביצוע הערכה פסיכוגריאטרית שתקבע שסבתא אכן אינה יכולה לקבל החלטות מדעת. קביעה מקצועית כזו גם תסייע להרגיע את הויכוחים במשפחה אם להענות לבקשותיה של הסתא ומתי. ללגבי זהותו של האפוטרופוס העתידי, בדרך כלל עדיף שזה יהיה בן משפחה קרוב. במידה ולא ניתן,והסיבות שאת מציינת הן נימוקים רציניים, בהחלט יתכן מינוי אפוטרופוס על ידי בית משפט למשפחה. ישנן היום מספר עמותות שעוסקות בנושא. אגב ישנן עמותות שעוסקות בתמיכה בבני משפחה של חולי אלצהיימר, אנסה לאתר לך קישורים אליהן.
 
למעלה