מה מחוייבות היידוע של מסעדות בארץ כיום ?

Ccyclist

Well-known member
לא אכניס אוכל למסעדה, רק לבופה בחדר אוכל.

מה לעשות שדגני בוקר ללא גלוטן מאד נדירים במלונות (אני נופש 3-4 פעמים בשנה) ו"לחם" ללא גלוטן מאד דחוס ולא מתאים לימים שמטיילים מהבוקר לערב, והבופה של ארוחת הבוקר חיוני ליום כולו עד לצהריים המאוחרים. על פאטה צמחוני אין מה לדבר.
&nbsp
אני בא במנטאליות של לעבוד עם הבופה ולא להיות תלוי רק בו. אין לי כוונה להכתיב להם במדוייק את כל מה שהייתי מעדיף בתחום שהם אינם תמיד מכירים (הם תמיד חושבים שאנחנו אוכלים את ה"לחם" המגעיל הזה) אז אני מביא אי אילו דברים וחסל. באירופה אין בעיה עם זה אבל בארץ יש רעיונות מוזרים המנוגדים לכללי הכשרות.
&nbsp
&nbsp
 

Ccyclist

Well-known member
מה מחוייבות היידוע של מסעדות בארץ כיום ?

בכל עסק שמגיש אוכל באירופה יש חובת יידוע לגבי 14 אלרגנים שונים ובכללם גלוטן. זו חובה חוקית מאז 2015 ויש מידע על כל מאכל ומנה אם הם מכילים, לא מכילים או עלולים להכיל.

להבנתי על מוצרים אגוזים בארץ יש סטנדרטים הדומים לאלו שבאירופה אבל בפעם האחרונה שביררתי המצב במסעדות פרוץ, אין סטנדרט רשמי וכל מקום יכול להגדיר וולנטרית כטוב בעיניו או לא לדעת כלל. האם זה עדיין המצב ?

כמו כן האם בתי המלון יעשו בעיות עם הכנסת מאכלים ללא גלוטן לחדר האוכל במידה שאין להם מאכלים כאלו להגיש? באירופה בדרך כלל מתייחסים בהבנה (אם כי לא בדיוק מבינים מדוע אני נמנע מלחם ללא גלוטן) ונותנים לי לשלב פריכיות תירס, דגני בוקר ללא גלוטן ופאטה צמחוני עם המבחר שבחדר האוכל. בארץ לעומת זאת עשו שערורייה שלמה מצמצמת מיונז קטנה של תלמה שהבאתי פעם בטענה שהיא "לא כשרה" על אף שהתנוססה עליה חותמת הרבנות הראשית לישראל. אני לא רוצה להכנס לוויכוחים עם עובדי אלילים למיניהם (מי שכשרות הרבנות אינה כשרה עבורו אינו יהודי). אני מניח שיש לכם ניסיון עם מבחר מוגבל בבתי המלון וניסיונות לעבוד איתו.

אני חושב לבקר בארץ בטווח הקרוב ולכן השאלות רלוונטיות.

יתכן שבחלק מהביקור אוכל לאכול אצל חברים אבל היכולת לאכול במלון ובמסעדות די קריטית אז אני רוצה לברר מה המצב.
 

net the jet

New member
לגבי רישום על גבי מוצרים יש חובת רישום המצאות של גלוטן

ברשימת רכיבים ( אתה יכול להכנס לאתר עמותת הצליאק ולקרוא שם את החוק )
&nbsp
לגבי מסעדות- אין שום חובה, אבל יש הרבה מודעות היום, יש מקומות עם תפריט מתאים, לא בכל המקומות הנטול גלוטן מתאים לצליאקים, עדין צריך תמיד לברר על ענין זיהום משני ולבחון את הידע של מי שמכין/מגיש את האוכל. ( זאת משום שלא חסר אנשים שסתם עושים דיאטה ללא גלוטן ולא מפריע להם זיהום משני וזה די מבלבל עבור מי שלא מבין יותר מדי וצריך לשרת קהל מגוון )
&nbsp
לגבי הכנסת מזון לבתי מלון, אין לי מושג, לא מתארחת במלונות בארץ.
נראה לי שאולי שווה לחפש משהו כמו אייר ב אנד ב ?! אולי אפילו יותר זול ממלון..
יש את כל הקטע של הכשרות שזה באמת עשוי להיות בעייתי.
אבל שום, אני מניחה שבמלונות ברמה מסוימת ידעו לענות גם על הצרכים של משהו שצריך נ"ג. ( ממה שאני שומעת מאנשים, באילת למשל לא חסר מלונות שהולכים לקראת צליאקים ) בקימור- לבדוק כלמקום לגופו.
 

Ccyclist

Well-known member
באירופה אסור להציג מוצר בזיהום משני כ"ללא גלוטן".

צ'יפס למשל, אם טוגן באותו השמן עם גלוטן יש לתאר כ "מכיל גלוטן". יותר מכך, בשלבים הראשונים של התזונה ללא גלוטן המלצרים והמגישים היו אלו שהסבירו את הזיהום המשני במוצרים שלא הייתי חושד שיש בהם גלוטן. זה ההבדל בין שיטה רשמית שבה כולם מחוייבים לאותו הסטנדרט ושיטה וולנטרית בה כל עסק יכול להגדיר מה מכיל או לא מכיל גלוטן כטוב בעיניו. מפחיד לצאת לאכול במקום שיכול להרעיל אותך ולהעמיד פנים שזה אוכל ראוי למאכל.
 

net the jet

New member
פה זה לא אירופה. אבל, לא חסר פה צליאקים, שמבלים,

אוכלים במסעדות ולנים במלונות.
ארוחת בוקר במלונות מלאה בכל טוב בדכ ( במלונות הגדולים) ואפשר לצאת שבעים גם בלי שום גלוטן. וכמו שכתבתי,חלק גדול מהמלונות דואגים לצליאקים.
צריך ורצוי לברר מראש.
 

hillator

New member
בקבוצת פייסבוק

CELIAC-צליאק
יש המון המלצות, וממה שאני קוראת רוב המלונות בארץ נותנים מענה לצליאקים כגון דגני בוקר וכדומה.
מעניין באמת מה קורה בבית חולים
 

d a p h n a

New member
צריך ליצור קשר ולשאול

יש הרבה מסעדות שמגישות אוכל ללא גלוטן. ברובן יופיע "כסת"ח" של "האוכל מיוצר בסביבה שבה יש גלוטן, אנחנו לא יכולים לתת התחייבות של מאה אחוז שלא יהיה בו גלוטן" (מניסיוני, אגב, גם באירופה המקודשת מופיע בדיוק אותו הדבר).
צריך לדבר עם המסעדה ולהבין מהגישה שלהם אם הסיכוי לזיהום משני גבוה או נמוך.
&nbsp
לגבי מלונות, כדאי לדבר איתם מראש. הניסיון שלנו די טוב לגבי הנכונות שלהם לספק מזון ללא גלוטן. לגבי הכנסת אוכל לחדר האוכל - זה בעייתי בגלל ענייני כשרות.
 

Ccyclist

Well-known member
סביבה זה דבר אחד, לזהם במכוון והציג כבטוח זה דבר אחר.

הבאתי את דוגמאת הטיגון המצב בו להבנתי מותר לעסקים בארץ להציג את המזון כ"לא גלוטן" אך באירופה יהיה אסור לטעון כך. היה בחורף סיפור באחד מאתרי העיתונים על אחת מרשתות הפיצה הגדולות בארץ שהתחילה למכור "פיצה ללא גלוטן - לא מתאימה לצליאקים" בגלל אופי הכנה לא בטוח. האיחוד האירופאי הגדרת המונח "ללא גלוטן" כוללת את ההנחייה "כפי שהמוצר מוגש לצרכן הסופי" כך שתהליכי הכנה משובשים אינם חוקיים. בנוסף אסור לקדם מוצר תעשייתי כ"ללא מרכיבים המכילים גלוטן". הסיבה שמטבחי מסעדה מזהירים מזיהום אפשרי היא שלא מדובר במעבדות ולכן יש סיכון מסויים לזיהום מהסביבה, אך אסור להם לכלול תהליך הכנה מזהם בהכנת המנה והם מודעים מאד לתהליך ההכנה. בארבע וקצת שנות ידיעה מעולם לא קיבלתי סימפטומים ממאכל שהוצג לי כ"ללא גלוטן" במסעדה אירופאית והייתי ב 5 מדינות ו 3 טריטוריות ביבשת.
&nbsp
הבעייה בבירור מראש מול מלון היא שבשלב ההזמנה ברשת זה לא הכי נגיש לעשות סבב טלפוני שלם. יתכן שאברר פה או בפורומים שהומלצו כאן בשלב תיכנון הנסיעה.
 

d a p h n a

New member
אפשר לפנות למלונות במיילים

ולגבי המצג שווא - ברוב המקומות שראיתי הם כותבים במפורש "לא מכיל גלוטן, אבל מטוגן בשמן עם מוצרים שכן מכילים" או "לא מכיל גלוטן אבל נאפה בתנור עם פיצות שכן מכילות" או כד'. מה לעשות שחלק גדול מהאנשים שמבקשים מנות ללא גלוטן הם לא צליאקים שצריכים להקפיד, אלא אנשים שפשוט כרגע בתזונה "ללא גלוטן" מסיבותיהם התמוהות. המסעדות פונות לקהל הזה, יותר מאשר לצליאקים. לצערנו.
 

Ccyclist

Well-known member
כאמור ההסתייגות הזו אינה חוקית באירופה. לגבי מיילים:

אם אני מול המחשב ויש מספר דילים, אז קשה לשלוח מיילים ולהמתין יום-יומיים לתשובה בעוד המחירים משתנים עקב קוקיז. אם אברר מול פורומים אוכל לדעת אילו מלונות זוכים להמלצות גבוהות יותר וכן לשאול פרטים נוספים (אני לא טיפוס של לחמים אז חשובה לי ההקפדה) מול לצליאקים או הורים לצליאקים שמבינים את התחום במקום לקבל תשובה לקונית על לחם. מהבחינה הזו אני חושב שהפורום הזה ומקביליו יכולים לעזור לי וכשאחליט על מיקום (אני מתלבט בין ירושלים לתל אביב או שתיהן) אז "אטריח" את הפורום בשאלות ספציפיות יותר.
&nbsp
המצב החוקי המתואר מפחיד ואצטרך להתחשב בו אם אוכל בחוץ. עם כל הצער והתיסכול שזה המצב אני מודה לך ולכל מי שנתנו לי תמונה עדכנית שלו.
 

d a p h n a

New member
תשמע, אני מכירה את החוק באירופה

אבל אני גם מסתובבת הרבה מאוד באירופה, ונתקלתי שם *המון* בתשובות כמו "כן, יש לנו פסטה/לחם/צ'יפס/פיצה ללא גלוטן, אבל זה לא מיוצר בסביבה נקייה, זה מבושל במים של הגלוטן וכו'".
כלומר, חוק לחוד, ומציאות לחוד.
&nbsp
כמובן תקבל את ההחלטות שלך, ואתה גם יודע כמה אתה רגיש, אבל אנחנו יוצאים בארץ כל הזמן למסעדות, וכמעט אף פעם לא נתקלים בבעיות.
&nbsp
לגבי לשאול על מלונות כאן - אני מבינה את ההגיון שלך. הבעיה היא שרובנו ישראלים שחיים בארץ, ולכן בדרך כלל לא הולכים לבתי מלון בירושלים ובתל אביב. ואם כן אז זה בדרך כלל למשהו כמו חופשה זוגית רומנטית בהרי ירושלים, שלא בטוח שזה סוג המלון שאתה מחפש.
 

hillator

New member
הרבה פעמים שהזמנתי דילים

רציתי לשאול משהו במלון..לא קשור לצליאק פשוט הרמתי טלפון וענו לי

נגיד ורוצים ללכת לנופש במלון X כותבים שאלה בפייסבוק של הצליאק "מה המענה במלון X לצליאקים" דילים זה לרוב ברשתות גדולות, מבטיחה לך תוך 5 דקות יענו לך. כמו כן מרימים טלפון ללובי של המלון (2 דקות) מבקשים שיעבירו אותך ללמסעדה ושואלים. גג 10 דקות
 
למעלה