סמ"ר פילנט מיצהר מואשם בסעיף החל על מפק...

סמ"ר פילנט מיצהר מואשם בסעיף החל על מפק...

סמ"ר פילנט מיצהר מואשם בסעיף החל על מפקדים
נכתב ע"י: נועם שרביט

החייל שבג"צ ביטל את המשפט הלא חוקי שנערך לו יישפט היום בפני קצין שיפוט אחר, בגין "התנהגות שאינה הולמת"; ואולם, בית הדין הצבאי לערעורים קבע בעבר, שסעיף זה רלוונטי רק לגבי מפקדים, בעוד שפילנט לא עבר קורס פיקודי ולא הוכשר כמפקד

חלם בפרקליטות הצבאית? סמ"ר יוסי פילנט, שקרא לכאורה לחיילים שלא לפנות את המאחז גבעת להבה שליד יצהר, לפני כשלושה שבועות, יישפט היום (ג´, 25.1.05) שנית והפעם בפני אל"מ אהרון חליווה במחנה סירקין, לאחר שבג"צ ביטל את משפטו הראשון בשל פגמים קשים שנפלו בו, כפי שחשפנו כאן.

כעת נראה, כי סיבה טכנית תביא לזיכויו של החייל, המכונה בתקשורת "החייל הסרבן", זאת על-אף שמעולם לא סירב פקודה. פרקליט פיקוד המרכז, סא"ל אהוד בן-אליעזר, דן בסעיפי האישום האפשריים לגבי פילנט, והחליט כי האישום היחידי המתאים בעניין הוא "התנהגות בלתי הולמת" את דרגתו ומעמדו, הקבוע בסעיף 130 לחוק השיפוט הצבאי.

ההתנהגות הבלתי הולמת, לדבריו, "מוצאת את ביטויה במכלול התנהגותו - העובדה שבחר ללבוש מדי צה"ל במכוון בטרם הגיעו לקראוון, התבצרותו בו תוך הבעת סירוב מוחלט להתפנות... העובדה שהתעמת עם כוחות הביטחון שנכחו במקום, ולבסוף התבטאויותיו כלפי גורמים שונים, לרבות חיילים, אשר כללו קריאה כי הם בוגדים. יש לזכור כי מדובר בחייל הנושא דרגת סמ"ר, וברור שיש בהתנהגותו לעיל כדי להקרין באופן שלילי על החיילים הנוכחים שם" [ראו בהמשך].

התנהגות בלתי הולמת - רק במפקדים


אולם כעת מתברר, שבית הדין הצבאי לערעורים כבר פסק בעבר, כי "האיסור של ´התנהגות בלתי הולמת´ הוא איסור החל על מפקדים מדרגת סמל ומעלה, בצה"ל, והוא נגזר מהזכות שניתנה להם לפקד על חיילים. על-כן, הוא מיוחד למפקדים בלבד".

הצבא לא אישר לפרקליטו של פילנט, עו"ד שי גלילי, לייצגו במשפט, אולם הלה שיגר חוות דעת מטעמו, כפי שמתיר לו החוק. כעת הוא טוען בשמו, כי יש לזכות את פילנט על הסף משום שעבירת ´התנהגות שאינה הולמת´, לדבריו, "יכולה שתחול אך ובלבד על מפקד בצה"ל בדרגת סמל ומעלה", בעוד שפילנט "מעולם לא עבר כל הכשרה פיקודית (קורס מ"כים) ומעולם לא כיהן בתפקיד פיקודי באשר הוא".

עו"ד גלילי מדגיש, כי פסיקת בית הדין הצבאי לערעורים מחייבת גם את קצין השיפוט. בית הדין קבע בעבר מפורשות, כי "העבירה לפי סעיף 130 לחש"צ היא עבירה פלילית, הנתונה אף לדין משמעתי. אין זה סביר להניח שלאותה עבירה תהא פרשנות שונה, בהתאם לפורום השופט, לאמור: הגדרה רחבה ופתוחה, כאשר השופט הינו קצין שיפוט, והגדרה שונה, צרה ונוקשה, כאשר הפורום השופט הינו בית דין צבאי".

העבירה בוצעה שלא במילוי תפקידו ואין עימה קלון


עוד טוען גלילי, כי בית הדין הצבאי לערעורים קבע בעבר, שמטרת סעיף 130 היא "לשמור על רמת התנהגות ראויה במילוי התפקיד של המפקד, ולפיכך עשויה התנהגות מסויימת להיחשב כהתנהגות שאינה הולמת, אם היא מתבצעת במילוי התפקיד - ורק כפגם אתי, אם היא מתבצעת מחוץ למסגרת התפקיד".

בית הדין הוסיף וקבע, כי "מעשים שיש בהם פסול מוסרי או הממיטים קלון על עושיהם, ייחשבו, ככלל, להתנהגות שאינה הולמת מפקד... ראוי שהאשמתו של מפקד בגין התנהגות שאינה מתיישבת עם ערכי ההתנהגות המקובלים בצבא - ואינה נגועה בפסול מוסרי או בקלון - תיעשה במשורה ובמקרים מיוחדים".

גלילי מזכיר, כי פילנט היה בחופשה מהצבא בעת האירוע. לכן לדבריו, "אף במידה וקיים מרשי את אשר מיוחס לו (דבר המוכחש מכל וכל), עדיין לא מתקיים היסוד של הקלון הנדרש לשם הרשעתו בעבירה של התנהגות בלתי הולמת, ועל-כן, גם מטעם זה כי מרשי לא היה בשירות פעיל אלא בחופשה בעת קרות האירוע, יש לזכותו על אתר מעבירה זו".

הקצין הבודק חרג מסמכותו


פרקליטו של החייל מעלה שוב פגמים שנפלו לכאורה בהליכים שננקטו לפני המשפט. בין היתר הוא טוען, שהקצין הבודק והחוקר שמינה צה"ל בפעם השנייה (רס"ן מיקי אטיאש, קצין הלוגיסטיקה של חטיבת שומרון), חקר את פילנט בניגוד להוראות החוק, המתירות לו לשאול רק שאלות הבהרה בנוגע לעדותו. כן נטען, כי אותו קצין אף הסיק מסקנות ולקחים משפטיים, המסבים דעה קדומה נגד פילנט, למרות שלא הוסמך לכך. הקצין אף הגדיל לעשות, והמליץ לשפוט את פילנט בפני קצין בדרגת תא"ל, "כדי להחמיר בענישה ככל שניתן, על-מנת להרתיע חיילים נוספים".

פילנט, חייל בגדוד חרוב שהיה בחופשה בביתו שביצהר, הגיע במדים למאחז והיה מעורב במהומה שנוצרה שם. הוא נכנס לאחד הקראוונים ואחז בחוזקה בברז שבכיור. למקום הגיעו שוטרים צבאיים ואזרחיים כדי לנסות לשכנעו לצאת מהקראוון, אולם הוא סירב. גם סגן מפקד חטיבת שומרון, סא"ל בני שיק, ומפקד כוחות המשטרה הכחולה והמשטרה הצבאית במקום, לא הצליחו לשכנעו.

לבסוף, הוא נכבל באזיקים והובל לרכב צבאי. בסרט וידאו שצולם במקום נשמע פילנט אומר לשוטרים: "זה הבית שלי, נשבעתי להגן על המקום הזה", וכאשר שוחררה אחיזתו בברז, הוא צעק החוצה בעת שהיה נתון בסערת רגשות: "אתם בוגדים, אתה חייל נשבעת להגן על ארץ ישראל".

"לא הוצאו צווי הריסה כדין"


לטענת הצבא, פילנט לא נענה לבקשות השוטרים לעזוב את המתחם והתבצר בקראוון המיועד לפינוי "עד כי נאלצו לפנותו בכוח", ואף "צעק לחיילים שנותרו במקום להימנע מביצוע הפינוי". החייל טוען לעומת זאת, כי כאשר שמע על הפינוי הגיע למקום כדי להציל את הרכוש וביקש מהשוטרים להציג צו הריסה. לטענתו, הם אמרו לו שאין בידיהם צו ולכן אמר לכמה חיילים שהיו במקום שמדובר בפקודה שאינה חוקית מבחינה מינהלית, משום שאין בידי המפנים צו הריסה כדין.

עו"ד גלילי טוען כעת, כי אכן לא הוצאו צווי הריסה לקראוונים שנהרסו במקום. לדבריו, "צווי הפסקת עבודה והריסה ניתנו נגד קרוואנים בחודשים ספטמבר-אוקטובר 2004, בעוד שהקרוואנים עצמם הוצבו רק לאחר תחילת חודש נובמבר 2004". בחוות דעתו של פרקליט הפיקוד, אגב, נאמר כי הצווים "התחדשו מידי יום".

נציין, כי בפרקליטות הצבאית השתדלו שהדברים ייעשו הפעם כנדרש, בעקבות הביקורת הקשה שספגו משניים מבין שלושת שופטי בג"צ [ראו קישור]. פרקליט הפיקוד מנחה את אל"מ חליווה לפעול לפי כל הנהלים ולהקפיד על קלה כחמורה.

במידה ויורשע פילנט בכל זאת, וייגזר עליו עונש מחבוש, ינוכו ממנו 9 הימים בהם היה נתון במעצר.

עודכן ב- 25/01/2005 09:39:00
 
למעלה