צליאק נכדה בת 5

צליאק נכדה בת 5
רוצה להתייעץ איתכם, אני אובדת עצות..

לפני כחודשיים גילינו בבדיקת דם שלבתי בת ה-5 יש צליאק.

הערכים של הטראנסגלוטמינאז (מקווה שכתבתי נכון) היו גבוהים (מעל 100), התייעצנו עם שני רופאי גסטרו שאמרו שבמצב כזה אפשר לוותר על הגסטרוסקופיה (שוב, מקווה שכתבתי נכון) ולחזור על בדיקת הדם..

חזרנו על בדיקת הדם (בדקו עוד ערכים, לא זוכרת מה) והרופאים קבעו שיש לה צליאק (אין לא אחד במשפחות שלנו, למיטב ידיעתנו, כך שכל הנושא חדש לנו לגמרי).

מיד עברנו לתזונה ללא גלוטן, ובחלוף כשבוע וחצי פסקו כאבי הבטן עליהם התלוננה (שהובילו אותנו לבדוק צליאק מלכתחילה). ככה במשך כחודש, לא היו שום תלונות מצידה.

לפני כשבועיים חזרה להתלונן על כאבי בטן.. ומאז מתלוננת בכל יום, ואומרת משפטים קורעי לב כמו "אני יודעת שמחר יכאב לי יותר, כי כל יום זה מחמיר".

אציין שניקינו את כל המטבח, החלפתי את כל התבלינים, החלפתי הרבה כלים לכלים חדשים, אנחנו כמעט ולא צורכים גלוטן בבית (יש מגרה אחת במקפיא של לחמניות ופיתות שבעלי לוקח לעבודה, והקטנה שלי אוכל דייסת קוואקר), החלפתי לה מברשת שיניים.

לאחרונה הפחתנו לה לקטוז (היא אוכל יוגורט רגיל, לאבנה וגבינה צהובה), הורדנו את כל הלקטוז לפני שלושה ימים בשל חשד שאולי זה קשור.

בימים האחרונים אני גם לא נותנת לה שום תחליף למעט לחם שאפיתי בעצמי מקמח מולינו ירוק.

אני מנהלת רישום של כל מה שהיא אוכלת. היא איתי כל הזמן, ובגן אוכלת רק מה ששלחתי לה (מה גם שהכאבים החלו לפני כשבועיים-שלושה ובגן הייתה רק יומיים השבוע).

התייעצתי עם דיאטנית פרטית שליוותה אותנו, היא הפנתה לרופא המשפחה, לרופא המשפחה שלנו לא היו תובנות מיוחדות. יש לנו תור לגסטרו בשבוע הבא.

על מה עוד לא חשבתי? אני תוהה אם זה בכלל הצליאק או רגישות אחרת או וירוס או דלקת או לא יודעת מה.. אני מפחדת שבגלל הצליאק אנחנו מפספסים משהו אחר.

מה אפשר לעשות? נשבר לי הלב מלראות אותה כ"כ כאובה.
זאת כתבה ביתי אני דואג האם כדאי לבדוק עוד משהו דרך אחרת ?
 

Ccyclist

Well-known member
יש 3 אפשרויות שקשורות לצליאק:
1: זיהום משני ומרכיב כשלא חושדים. בשנה הראשונה תקראו מרכיבים ואזהרות של כל מוצר שהיא אוכלת. תתפלאו לגלות במה יש גלוטן כמרכיב או מה "עלול להכיל" (אני לא נוגע ב"עלול" מבחינתי זה מזוהם ב). עד כמה שאפשר אל תאכלו בחוץ אלא אם המקום מומלץ ע"י קבוצת הפייסבוק צליאק ceoliac . אל תאכלו במקומות שאומרים "ללא גלוטן אך לא מתאים לצליאקים כי זה אומר הכנה או איחסון שלא לפי הכללים. זו ילדה בגיל גן אז יתכן ש(לא בעידן הקורונה) היא אוכלת משהו בגן או אצל חברים וצריך לחדד מולם את הנהלים.
&nbsp
2: תגובה צליאקית לשיבולת שועל (קווקר). יש אחוז צליאקים מסויים שמגיבים לחלבון של שיבולת השועל בדיור כפי שהם מגיבים לגלוטן. יש גם בעיה עם אכילת שיבולת שועל רגילה כי היא נחשבת "עלול להכיל" עקב גידול בסמוך לחיטה או עיבוד על אותם פסי ייצור כמו חיטה. תוציאו את הקווקר מהתפריט ואם ישתפר תנסו קווקר עם חותמת "ללא גלוטן" תוך ידיעה שזה עלול להיות בעייתי.
&nbsp
3: מולינו ירוק אמור להיות בסדר אבל מולינו כחול עשוי מעמילן חיטה כשהגלוטן מופרד בתהליך הייצור והמוצר הוא ללא גלוטן. למרות שהוא מתאים לצליאקים הוא לא מתאים לאלרגיים לחיטה (מנגנון אחר אבל קשור לתחום).
&nbsp
אני מקווה שעזרתי.
 

net the jet

New member
עושה רושם שאתם עושים הכל נכון , וזה טוב. אגב, מולינו ירוק
בסדר גמור.
תבדקו אולי סויה, יש צליאקים שרגישים לסויה ומגיבים אותו דבר ( כאבי בטן וכו )
&nbsp
לגבי האיבחון, כשהבדיקה מובהקת אכן יש רופאים שלא שולחים לביופסיה, ככה שלא הייתי חושבת שזה לא צליאק ( זא שהאיבחון בסדר )
&nbsp
בדכ אצל ילדים הרופאים מליצים לעשות בדיקות דם ולראות אם יש ירידה בערכים, אצל כל אחד הירידה בקצב שונה ( עד שאומר להתייצב כמו אצל אדם שאין לו צליאק ) זה גם אינדיקטור טוב אצל ילדים לראות אם אכן יש הקפדה. אני חושבת שבשנה הראשונה עושים לעיתים יותר קרובות ןאחכ אחת לשנה .
&nbsp
מקוה שתרגיש טוב במהרה
 
למעלה