שאלה בנושא אחריות

ברוך86

New member
שאלה בנושא אחריות

אומרים שיש לי ocd, ככה פסיכיאטרית טוענת.יש לי חששות בנוגע לאחריות,אתן לך מספר דוגמאות שקשורות לכך.לא בהכרח שהם נוגעות אליי ,אלא העיקר שתבין מה אני מתכוון.
1) אני רוצה ללמוד רפואה ואני חושש שאם לא אלמד טוב ולא אדע את כל החומר ,אז זה יהיה מסוכן לחולים שיבואו אלי,
2) אני אמנם לא חשמלאי אבל תיקונים קטנים אני יודע לעשות ,אך אני חושש שאולי אני לא מספיק בקיא ובעצם אנשים יוכלו להתחשמל בגללי.
שתי דוגמאות מספיקות להמחיש את המצב.
האם לדעתך אלה מחשבות שנובעות מ-ocd.כי לכאורה זה הגיוני לחלוטין ולכאורה מראה על אחריות מבחינתי מה מבדיל את המחשבות ממקום הגיוני ואחראי לעומת מחשבות שנובעות מ-ocd?.?
אלה שתי דוגמאות אבל מן הסתם זה מצביע על בעיית פחד מאחריות שלפי הנראה זה מצביע על סימפטום של ocd.
אני שואל האם במידה ואחשף לאחריות בכל מיני תחומים ואקח על עצמי אחריות למרות החשש שיכול להיגרם נזק לאחרים בגללי, האם זה יכול לעזור ולגרום הביטואציה גם בתחומים אחרים של אחריות, לדוגמא אם לא אחשוש לעשות תיקונים קטנים בחשמל ,ולא אחשוש ללמוד רפואה ,למרות הסכנה בדבר אחליט להיחשף אליהם, האם זה יוכל להשפיע ולגרום הביטואיציה גם על תחומים אחרים של אחריות ,למשל להיות מורה נהיגה על אף הסכנה- שבטעות לא אסביר לתלמיד כמו שצריך?
תודה רבה מקווה שהייתי מובן.
 
אחריות יתר ב- OCD

סליחה על העיכוב בתשובה. אתה מעלה שאלה מאד נכונה כי על פי מחקרים של חוקרים בתחום הטיפול הקוגניטיבי ופאול סלקובסקיס מהממלכה המאוחדת בראשם, גילו שאנשים הסובלים מ- OCD נוטים לקחת אחריות יתר על מעשים. האמונה היא "אם משהו רע עלול לקרות ואני מודע לכך, עלי לעשות כל דבר כדי למנוע זאת".
זאת אמונה שנשמעת נכונה על פניה, אך הבעיה היא בקיצוניות ובתפיסת שחור ולבן.
במציאות אנו מודעים להרבה דברים רעים שיכולים לקרות ולדברים רעים שקורים. אין ביכולתו של אף אחד למנוע את הדברים האלה. אנו יכולים לנסות להיות זהירים עד כמה שאשפר, אך חשוב לדעת לחיות עם סיכונים ואירועים שליליים כי הם חלק מהחיים.
מעבר לכך קיימת שאלה של איזונים שב- OCD מופרת, דהיינו, מה המחיר שאשלם כדי "לעשות כל דבר" כיצד הרצון לעזור ולמנוע אסונות מתיישבת עם יתר צרכים ופעילויות בחיים. כמה זמן ומאמץ אקדיש לכל דבר והאם אתאים את מידת ההשקעה לסבירות של קיום סכנה. ב- OCD ההשקעה במניעת אסונות היא מוחלטת גם כאשר האסונות הן בעלי סיכוי מאד נמוך להתרחש והסיכוי למנוע עוד יותר נמוכים. אדם הסובל מ- OCD מתקשה לחשוב במונכים של "סבירות" המחשבה ב- OCD זה שאם דבר רע עלול לקרות (גם בסבירות מאד נמוכה) זה כאילו כבר קרה.
למשל כמה זמן אשקיע ברחיצת ידיים כדי למנוע אפשרות שאולי יש חיידק אחד בידיים שלי שעלול בסבירות של אחד למיליון להדביק מישהו בסלמונלה ולגרום לו למחלה בסה"כ תגמר בשלשול של יום אחד. האם אני אקרצף את עור ידיי ואסתובב עם כפפות כדי למנוע "סכנה" זאת, או שזאת השקעה בלתי סבירה לנוכח מידת הסכנה האמיתי?
אם תרצה להתעמק ולמתן את דרכי החשיבה ואת מידת לקיחת האחריות שלך, ממליץ לך לקרוא ספר של דיוויד קלארק "להתגבר על מחשבות טורדניות" ו/או ללכת לטיפול CBT.
בהצלחה בלימידי הרפואה אם תבחר בהם.
 
למעלה