אוטובוס דו קומתי עירוני - למה אין כאלה בארץ?

luisluis

Active member
הם קיימים בעולם ומאוד אמינים
נראה לי שזה אחלה פתרון במיוחד לקווים שאופיים הוא שנוסעים יורדים בעיקר בתחנות האחרונות של הקו.
 

DAVIDADATO

Well-known member
הם קיימים בעולם ומאוד אמינים
נראה לי שזה אחלה פתרון במיוחד לקווים שאופיים הוא שנוסעים יורדים בעיקר בתחנות האחרונות של הקו.
יכול לעבוד יותר בירושלים פחות בתל אביב
 

EHP12

Active member
הם קיימים בעולם ומאוד אמינים
נראה לי שזה אחלה פתרון במיוחד לקווים שאופיים הוא שנוסעים יורדים בעיקר בתחנות האחרונות של הקו.
חוץ מבאי הבריטי, תמיד יעדיפו אוטובוס מפרקי שיש לו אותה קיבולת. בתוואי עירוני שכל הזמן אנשים עולים ויורדים זה לא מתאים.

אין אף קו עירוני בארץ שעדיף בו דו קומתי מבחינת עומסים. וגם אתה לא יכול להעביר אותו בכל רחוב בגלל עצים שיכולים להפריע לו.

דו קומתי יכול מאוד להתאים לשירות בינעירוני חרדי. בעיקר כדי להתמודד עם הפיקים שלהם.
 

Ccyclist

Well-known member
חוץ מבאי הבריטי, תמיד יעדיפו אוטובוס מפרקי שיש לו אותה קיבולת. בתוואי עירוני שכל הזמן אנשים עולים ויורדים זה לא מתאים.

אין אף קו עירוני בארץ שעדיף בו דו קומתי מבחינת עומסים. וגם אתה לא יכול להעביר אותו בכל רחוב בגלל עצים שיכולים להפריע לו.

דו קומתי יכול מאוד להתאים לשירות בינעירוני חרדי. בעיקר כדי להתמודד עם הפיקים שלהם.

הסיבה שאוטובוסים מפרקיים לא התאימו ללונדון והניסיון להכניס אותם בתחילת שנות האלפיים בוטל - היא שמערכת הכבישים מסתמכת על מערכות סיבוביות ומקטעים קצרים שאינם מתאימים למפרקיות. רשת הרחובות העיקריים בלונדון, ערי הלווין ומרכזי הפרברים הוותיקים שלה התפתחה מהתקופה הרומית ועד לתקופה הויקטוריאנית בעידן הסוס, רכבות הקיטור והחשמליות הראשונות. בשנות האלפיים הגידול בשימוש באופניים סתם את הגולל על המפרקיות משום שהן היו מסוכנות לרוכבים עקב היעדר שליטה מספקת בזווית של המקטע האחורי. היו יותר מדי מקרים של רוכבים שנגררו מתחת למפרקיות בכותרות החדשות המקומיות. המפרקית הראשונה שראיתי בלונדון כמעט לכדה אותי - ראיתי אוטובוס חד קומתי נדיר למרכז העיר חונה בזווית מוזרה בתחנה באזור אולדריץ' וחשבתי שאכנס בצד השמאלי הפנימי שלו כי הוא בזווית שמספיקה לכך. כשנכנסתי ראיתי שזה אוטובוס מפרקי. השילוט מאחור היה מלבן אדום צהוב שלא אמר לי כלום. בהמשך הפעילות הוסיפו לשילוט ייצוג של מפרקית עם 3 זוגות גלגלים וכיתוב "אוטובוס ארוך" אבל הכותרות הרעות המשיכו. יש לציין שה"מומחים" למיניהם טענו שהמפרקיות יעילות יותר מאוטובוסי הקומותיים בגלל שהמדרגות לוקחות שטח של 2-3 ספסלים ומשום שמותר לעמוד בכל שטח המפרקית בעוד שאסור לעמוד בקומה העליונה של הקומותיים. ה"מומחים" מהסוג המטופש שמדבר על " Cycllists and pedestrians " (הביטוי השגור לרוכבי אופניים והולכי רגל) כאילו אפשר לכרוך כלי רכב של 20 קמ"ש והולכי רגל במקשה אחת לא רצו להבין את מחאת הרוכבים מול האמצעי החדש והמסוכן שלא התאים לכבישי העיר. אני חושב שמה שבאמת הכריע את העניין היו ריבוי מקרים שבהם מפרקית בודדת חסמה מקטע מרומזר שלם בצומת או מערכת סיבובית חשובה.

לגבי ההתאמה לנסיעות עירוניות - ברק"ל גוש דן יש מצב דומה באזור החיבור בין המערכים. אם רוצים לרדת צריך לקום ולהתקדם לכיוון הדלתות לפני שמגיעים לתחנת היעד. כל שצריך הוא קצת משמעת עצמית ותיכנון מראש מינימאלי. האוטובוס עוצר בתחנה שלפני ? ממתינים לעולים ואז הולכים למדרגות. טכנית אסור לרדת בהן במהלך הנסיעה, אבל רבים עושים זאת. לנהג יש מצלמה (בעבר - פריסקופ) שמאפשר לו לראות את הנוסעים בקומה העליונה ובמדרגות. ברוב הדגמים עם גרם המדרגות היחיד הנוסעים היורדים יוצאים בדלת האחורית והעולים מהדלת הקדמית ממתינים שתסתיים הירידה לפני שהם עולים. בדגם הרוטמאסטר החדש מהעשור שעבר יש גרם מדרגות שני מאחור ויתכן שעדיף לרדת בו. הנימוס הבסיסי של לתת לאחרים לרדת לפני שאתם עולים תקף גם באוטובוסי קומותיים ויתכן שזה יקשה על שימוש בהם בארץ.

אני בספק אם התחלתם לעמוד בצד ימין בדרגנועים של הרק"ל ור"י.

כשמגיעים לסף אוכלוסייה מסויים נימוס בסיסי חיוני לתפקוד התחבורה.
 
נערך לאחרונה ב:

מוישי67

Active member
דו קומתי יכול מאוד להתאים לשירות בינעירוני חרדי. בעיקר כדי להתמודד עם הפיקים שלהם.
שמעתי שמתוכנן להפעיל את קו 600 ירושלים - בית שמש, באוטובוס דו קומתי.

אשמח לקבל פה אישור או הפרכה לשמועה הזאת.
 
שמעתי שמתוכנן להפעיל את קו 600 ירושלים - בית שמש, באוטובוס דו קומתי.

אשמח לקבל פה אישור או הפרכה לשמועה הזאת.
היה ניסוי מוצלח באוטובוס בינעירוני דו קומתי, ועדיין רואים אותו ב-190 מרשל"צ לתל אביב. חשוב לציין שהוא מספק נגישות של עירוני לקומה התחתונה שלו ולכן הוא כלי שמאד מתאים לקווים עמוסים משולי המטרופולין למרכזו, כאלה שהרוב עולים בעיר המוצא ויורדים בעיר היעד, אבל כן מסתדר עם תחלופה קלה באמצע.
נעשתה רשימה של קווים בינעירוניים עמוסים כאלה, מתוך כוונה שהקיבלות המוגדלת תאפשר פחות הגדלת תדירות (כלומר ניצול טוב יותר של משאב הנהגים)
קו 600 של בית שמש אכן היה ברשימה שהוכנה לבדיקת עבירות. ואם יעבור אותה ייתכן ויתחילו לבדוק גם את נושא ההצטיידות מול הזכיין ואולי זה יקרה.
כמוהו גם 617 אך יש תובנה שלאט לאט משקלו יקטן לעומת 616 ו-618. אז זה ייבחן בהמשך שוב.
נוסף ברשימה גם 189 מטלזסטון לירושלים, 600 ו-605 מנתניה לתל אביב, 180/280 מאלעד לבני ברק, 567 מכפ"ס לתל אביב, 350 מאשדוד לבני ברק ו-164 ממעלה אדומים לירושלים.

זהאם זה יקרה או לא? לא יודע. יש כאן הרבה גורמים וזה תהליך מורכב ולא פשוט. אבל אלה הקווים ש"על השולחן" להמשך בדיקה.
 

DanBus43Maalit72

Active member
הם קיימים בעולם ומאוד אמינים
נראה לי שזה אחלה פתרון במיוחד לקווים שאופיים הוא שנוסעים יורדים בעיקר בתחנות האחרונות של הקו.
אוטובוסים מפרקיים עדיפים מאוטובוס קומתיים עירוני בשל הקיבולת ונגישות.

בנוסף לכך לא כל התשתיות בארץ תואמות לאוטובוסי קומתיים.
 

GoldenEyes

Well-known member
היה פעם מפרקית קומתיים של NEOPLAN
פעם
לפני הרבה שנים :)
מפרקית קומותיים? לא שאני זוכר חיה כזאת
מה שכן אני זוכר , שטיילתי בהונג קונג , ושם ראיתי קומותיים של וולוו , גם עירוני גם בינעירוני
מצחיק קצת כי הונג קונג לא כזאת גדולה :)
 

Ccyclist

Well-known member
פעם
לפני הרבה שנים :)
מפרקית קומותיים? לא שאני זוכר חיה כזאת
מה שכן אני זוכר , שטיילתי בהונג קונג , ושם ראיתי קומותיים של וולוו , גם עירוני גם בינעירוני
מצחיק קצת כי הונג קונג לא כזאת גדולה :)
קנה המידה של הונג קונג הוא בערך 40 ק"מ על 60 ק"מ ויש לה גם קישורים אזוריים למקאו ושנזן. זה אזור בקנה מידה שיכול להקיף את תל אביב עד ירושלים או את האזור מעמק יזרעאל לכביש 85.

אם הונג קונג מרגישה קטנה יותר - זה או בגלל שלתיירים אין הרבה מה להגיע לפרברים המרוחקים או בגלל היעילות של רשת התח"צ שם. קרה לי בפורום שגולש השווה את קנה המידה של תחנות התחתית בשכונות היהודיות בצפון לונדון לתוכניות המטרו בשרון ולא שם לב שהוא תופס את צפון לונדון כקטנה בחצי ממה שהיא בגלל יעילות התחתית.
 
נערך לאחרונה ב:

846

Active member
פעם
לפני הרבה שנים :)
מפרקית קומותיים? לא שאני זוכר חיה כזאת
מה שכן אני זוכר , שטיילתי בהונג קונג , ושם ראיתי קומותיים של וולוו , גם עירוני גם בינעירוני
מצחיק קצת כי הונג קונג לא כזאת גדולה :)
 

קבצים מצורפים

  • Neoplan_Jumbocruiser_No.11_(2015).jpeg
    Neoplan_Jumbocruiser_No.11_(2015).jpeg
    4.2 MB · צפיות: 7

Ccyclist

Well-known member
הם קיימים בעולם ומאוד אמינים
נראה לי שזה אחלה פתרון במיוחד לקווים שאופיים הוא שנוסעים יורדים בעיקר בתחנות האחרונות של הקו.

משום מה עלה לי בפייס משהו על אוטובוס קומותיים בברלין. מה שמעניין הוא שבעוד שבבריטניה הצבע הרשמי לאוטובוסים הלונדוניים ולדואר הוא אדום - בגרמניה הצבע הרשמי שלהם הוא צהוב.

אציין גם שאוטובוסי הסיור התיירותי המודרך בערים רבות באירופה הם אוטובוסי קומותיים, והם מאפשרים לעלות ולרדת בכל תחנה. נסעתי בהם בין השאר ברומא, מדריד, ברצלונה, קדיז ומונאקו.
 

קבצים מצורפים

  • Screenshot_20240407-085220_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20240407-085220_Samsung Internet.jpg
    KB 915.5 · צפיות: 6

Harrington

Well-known member
מנהל
הם קיימים בעולם ומאוד אמינים
נראה לי שזה אחלה פתרון במיוחד לקווים שאופיים הוא שנוסעים יורדים בעיקר בתחנות האחרונות של הקו.
למה זה מחייב אנשים שיורדים דווקא?
 

Ccyclist

Well-known member
הם קיימים בעולם ומאוד אמינים
נראה לי שזה אחלה פתרון במיוחד לקווים שאופיים הוא שנוסעים יורדים בעיקר בתחנות האחרונות של הקו.

הנה מפרקית בינעירונית בקוסטה דל סול. אם זה המודל הוותיק שהיה בעשור שעבר אז אזור המושבים הוא בהחלט בגובה בינעירוני של 3-4 מדרגות ויש מה שאולי יכול לדמש כתאי מטען מתחת לאוטובוס, אם כי צעולם לא ראיתי אותם בשימוש בקווים הבינעירוניים - מאספים באזור. הקו מחבר בין תחום השיפוט של שתי עיירות דרך כבישי ה 80 קמ"ש שביניהן.

משום שבארץ יותר רגילים למפרקיות - אולי זה פתרון שיתאים יותר לישראל מאשר אוטובוסי הקומותיים שמפציעים אחת לכמה עשורים והופכים לפולקלור על תל אביב במנדט, קווי ירושלים בשנות ה 90 או קו 99 התיירותי שהיה פעם.

 

raya

Well-known member
דווקא ראיתי (לא זוכרת איפה, אולי בתל אביב?) אוטובוס דו קומתי של אגד.
 

luisluis

Active member
קו 532, 600 הם דוגמא אידיאלית לקווים שדו קומתי יהיה יעיל בהם
אגב 532 צריך להיות מופעל ברכב עירוני אבל לא יכול להיות מופעל במפרקית בגלל הסיבוב בכניסה למחנה גלילות.

לטעמי גם 238 יכול להרוויח מהפעלה כדו קומתי ברוב המסלול שלו הוא אוסף נוסעים ורוב הנוסעים יורדים בתחנות תל אביב שם ממש מעט עולים גם כן. רוב המסלול הוא במודל של העלאה ואז הורדה. אין כמעט שילוב דרמטי של העלה והורדה באותם התחנות.
 

EHP12

Active member
.

לטעמי גם 238 יכול להרוויח מהפעלה כדו קומתי ברוב המסלול שלו הוא אוסף נוסעים ורוב הנוסעים יורדים בתחנות תל אביב שם ממש מעט עולים גם כן. רוב המסלול הוא במודל של העלאה ואז הורדה. אין כמעט שילוב דרמטי של העלה והורדה באותם התחנות.
אל תגיד דברים סתם.

הוא קו עירוני לכל דבר, הוא מתגבר את קו 63 בקטעים שחופפים אותו, ונותן שירות עירוני בפתח תקווה. הדבר היחידי שמייחד אותו, שיש תחנות באבא הלל שהוא מדלג עליהם.
 
למעלה