אופן החלפת בוכנה וצילינדר ל- CRF450X

M O R M

New member
אופן החלפת בוכנה וצילינדר ל- CRF450X

לאחר שלש שנים עם האופנוע כדו שימושי HM450X עם 42000 ק"מ ו- 1650 שעות החלטתי שהאופנוע התעייף ממני.

אז פרקתי בוכנה להחלפת רינגים , מאחר וברשותי היה קיט מרוצים של חברת ATHENA ל- 500 סמ"ק החלטתי לנצל את ההזדמנות ולהחליף את כל הקיט.

ניקיתי היטב את האופנוע המטונף עם מסיר שומנים תעשייתי וגארניק..

לגבי ההסטוריה של האופנוע ראה בקישור אופן המצורף .

בקצרה האופנוע משמש אותי לרכיבה לעבודה יום יום ולרכיבות שטח .
 

M O R M

New member
האופנוע HM450X עבר תקופה לא קלה

ברכיבות כביש , במנהלתי לירושליים או אשדוד ובטיולי מדבר ארוכים שאני חובב במיוחד.

התמונה מנחל תקוע מדבר יהודה מספר 32
 

M O R M

New member
על מנת לפרק בוכנה יש להרחיק שילדת זנב

להרחיק את תיבת האויר לאחור , לפרק רדיאטורים , אגזוז , מיכל דלק ופלסטיקה
 

M O R M

New member
הסרת המכסה שסתומים קלה יחסית

אם כי צריך סבלנות כי החוטים מפריעים.

הסרת הראש מנוע דורשת מעט כח - מאחר וברגי הראש מנוע + צילינדר סגורים בטורק 66.

במיוחד לאור העובדה שזו פעם ראשונה שהמנוע הזה נפתח מאז רכישתו בשנת 2010.
 

M O R M

New member
ניתן לראות הצטברות פיח על הראש מנוע

אולם מעבר לכך השסתומים תקינים .

יש לי קיט שסתומים אולם חושבני שאבצע שיפוץ כללי לראש מנוע כאשר יהיה צורך או כאשר אשפץ מתי שהוא בעתיד את המיסבים התחתונים.
שהרי מיסב טלטל ישן לא יכול לסחוב הרבה זמן (לך תדע זה הונדה) בוכנה של 500 סמ"ק.
 

yoman321

New member
איך אפשר לראות שהם תקינים?

הדרך היחידה לבדוק שהשסתומים תקינים זה לפרק ולמדוד עם כלים מתאימים .
בדיקה במבט ועוד ללא פירוק מהראש עצמו אינה בדיקה, ייתכן ואפילו התושבות או מובילי השסתומים בלויים ורק "נראים" תקינים
 

M O R M

New member
מבט על הבוכנה מלמעלה מראה בוכנה תקינה

עם צילינדר במצב מעולה.

למעשה יכולתי לגמור את העניין עם החלפת רינגים שנשחקו ונחלשו - האופנוע עדיין נוסע היטב אולם ניכר חולשת הרינג קומפרסיה - למרות שהרינגים של השמן תקינים והאופנוע במצב עבודה לא מעשן.
 

M O R M

New member
קשה קצת לראות מהתמונה אולם מפתיע הצילינדר חלק

אין שריטות שימוש על הצילינדר הישן.
 

yoman321

New member
+1


לפי אופן הבדיקה אני לא אתפלא אם מדובר במנוע שאחרי הטיפול לא במצב מכאני יותר טוב מלפני הטיפול.

יש דרך מאוד ברורה לבדוק צילינדר ובוכנה, כל מה שאתה צריך לעשות זה לפרק את הצילינדר והבוכנה ולגשת לבעל מקצוע שחיזק כלים למדידות מדוייקות

ממליץ לך בחום לקרוא בספר תחזוקה את הבדיקות שיש לעשות בעת החלפת בוכנה.
שים דגש על הבדיקות שיש לבצע לטלטל !
 

yoman321

New member
שכחתי שיש החלפת צילינדר

אז אין באמת טעם לבדוק את הישן , אבל ההנחה שלך שזה נראה תקין אז זה כנראה תקין שגוייה מהיסוד.
 

enigo

New member
הונינג לא אמור לשרוד שימוש, ממה שאני יודע

אלא רק לשפר את התאמת הרינגים לצילנדר בשלב הראשוני מאוד של השימוש. לא?
 
לא. הונינג גם אמור להחזיק עליו שימון.

כאשר הצילינדר חלק אמורים לבצע בו הונינג שוב.
 

yoman321

New member
+1

יצא לי להחליף 3 בוכנות באופנוע בן 5 שנים וגם בשלישית עדיין ההונינג נשאר תקין כי הקפדתי להחליף בוכנה כל 50-60 שעות מנוע
האופנוע שימש רק לרכיבה אגרסיבית ומירוצים והבוכנות יצאו גמורות
 

yoman321

New member
2 סיבות פשוטות

הראשונה שבוכנה חדשה מגיע בציפוי שנועד להגן על הצילנדר במהלך עבודה (ולהישחק לפני פגיעה בהונינג)

הסיבה השניה היא שעת בהחלפת בוכנה מודדים בצורה יסודית את חלל הצילינר ,את פין הבוכנה ואת הטלטל והמרווחים בין הרכיבים השונים.
כאשר רכיבים אלה סוטים מן הטווח התקין הבלאי של המנוע עולה בקצב מהיר מאוד לרבות שחיקה מהירה של הצילנדר והורדת ההונינג .
אני בכל החלפת בוכנה החלפתי כמובן גם את הפין בוכנה ואת הרינגים ומנעתי מחופשים אלה לגדול ובכך שימרתי את חיי המנוע.
זה העקרון המנחה 'בתחזוקת מנע' מול 'תחזוקת שבר' .
 

amitexc

New member
ממש לא פשוט

הציפוי סיליקון על הבוכנה מחזיק בדיוק שעה, הוא נועד להרצה של הבוכנה וזה כל תפקידו.
חופש בין פין בוכנה לטלטל, חופש בין בוכנה לצילינדר או בין רינגים לבוכנה לא משפיע על שחיקת צילינדר, כשמנוע עובד הבוכנה נלחצת אל דופן הצלינדר (הקדמי) באותה המידה גם בלי רינגים בכלל. עד כמה משפיע החופש של 1-2 מאיות על הכוח שבו נצמדת הבוכנה לצלינדר אפשר להגיד שהוא דיי זניח.
אני לא רואה איך צילינדר נשמר יותר או פחות פרט לשעות המנוע כתלות בעומס עליו.
 

yoman321

New member
על בסיס מה אתה אומר את זה ?

פתחת פעם מנוע עם 10 שעות בוכנה ?
אני כן ואגיד לך שחד משמעית הציפוי לא יורד ב10 שעות ומחזיק הרבה מעבר לשעה.
החופש הזה מאוד מהותי ובגלל זה היצרנים דורשים לבדוק אותו בתדירות גבוהה, במהלך עבודת המנוע הבוכנה האומנם נעה למעלה ולמטה אך היא נדחפת קדימה ואחורה סביב ציר הבוכנה, אם יש חופש בציר הבוכנה שוחקת את הצילינדר בחלקו הקדמי והאחורי.
אני לא זוכר את המספרים המדוייקים אבל 2 מאיות זה בערך גבול הטולרנס לפין בוכנה וזה המון באיזורים אלה של המנוע (לפחות בCRF) (צילנדר אם אני זוכר נכון זה 5 מאיות)
 

amitexc

New member
כן פתחתי עכשיו מנוע עם 14 שעות על הבוכנה

ואין שום טפלון על הבוכנה.
אני אומר בצורה חד משמעית שחופש בפין הבוכנה לא יוביל ליותר כוח לפעול על הבוכנה מאשר בוכנה ללא חופש בפין הבוכנה, הכוח שם תלוי בתאוצה ותלוי במהלך הבוכנה (הקוטר ההקפי של פין הקרנק).
היצרן מורה להחליף חלקים שונים במנוע לא בשביל למנוע בלאי בצלינדר אלא למנוע כשל שנוצר בעקבות אותם החופשים, תחשוב לדוג' שבפין בוכנה שיש בו חופש מה קורה בסל"ד של 8K בדקה, כשל התעייפות לא יאחר להגיע בדמות בוכנה שהשתגרה מהטלטל.
 
למעלה