בעוד יומיים: שוטרים בציר פילדלפי וברפיח

בעוד יומיים: שוטרים בציר פילדלפי וברפיח

בעוד יומיים: שוטרים בציר פילדלפי וברפיח
נכתב ע"י: גל ברגר

ח´אלד משעל מבהיר מדמשק: זהו מסר לכמה גורמים - לקהילה הבינלאומית, לעולם הערבי ולישות הציונית; מדגיש: עניין ההודנה ייבחן רק לאחר שישראל תעמוד בתנאים; אחרי מפגש ישראלי-פלשתיני - מופז אישר כניסת שוטרים פלשתינים לדרום הרצועה


שוטרים פלשתינים בציר פילדלפי


יו"ר הרשות הפלשתינית, אבו מאזן, מבקש לקבל לידי הרשות גם את האחריות הביטחונית בדרום הרצועה. על-פי בקשת הפלשתינים, התקיים בערב (יום ג´) מפגש ביטחוני בין נציגי ישראל לנציגי הרשות. על הפרק: הכנסת שוטרים מאנשי הרשות הפלשתינית, לדרום הרצועה, כולל לאזור רפיח וציר פילדלפי. המדובר בשני אזורים רגישים במיוחד, בהם נגרמו לצה"ל אבדות כבדות.

בפגישה הוצגו מפות ותוכניות. אלו הועברו לשר הביטחון שאול מופז, ולרמטכ"ל משה (בוגי) יעלון, ואלה היתבקשו לאשר העברת השטח לכוחות הפלשתינים. על-פי התוכניות, כבר בעוד יומיים שכבר אושרו על-ידי השר מופז, ייתפרסו הכוחות הפלשתינים בשטחים החדשים שיועברו לרשותם.

המפגש הוא השני המתקיים בין מערכת הביטחון לנציגי הרשות. בישראל מעודדים משיתוף הפעולה ההולך ומתרקם, ומהשקט שהצליח אבו מאזן להביא לאזור עם הכנסת כוחות פלשתינים לצפון הרצועה. עתה מצפים להעתקת "מודל" זה גם לדרום הרצועה.

במפגש הביטחוני שהסתיים מעט אחרי 21:00 השתתפו מפקד כחות צה"ל ברצועה, תת-אלוף אביב כוכבי, וראש המינהל האזרחי באזור, אלוף-משנה יואב מדרכי. את הרשות הפלשתינית ייצג מפקד כוחות הביטחון ברצועה, מוסא ערפאת.

משעל: הכדור במגרש של ישראל


החמאס אומר היום (ג´, 25.1.05) כי השיחות עם יו"ר הרשות הפלשתינית, אבו מאזן, הניבו תוצאות חיוביות, אך מדגיש עם זאת, כי עניין הרגיעה או ההודנה [הפסקת אש זמנית] יידון רק לאחר קבלת ערבויות מישראל, ארה"ב ואירופה. "הכדור נמצא כעת במגרש של הכיבוש ושל ארה"ב והקהילה הבינלאומית", אומר ח´אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של החמאס, ממקום מושבו בדמשק.

"אני סבור שהמגעים והדו-שיח הפנים-פלשתיני... שהעמיקו באחרונה בעזה, הניבו תוצאות חיוביות ושררה במהלכם אווירה של לאומיות עליונה", אמר משעל והוסיף, "זהו מסר מאיתנו, הפלשתינים, לכמה גורמים: בראש ובראשונה לקהילה הבינלאומית - במטרה להוכיח כי הבעייה אינה בנו ולא בהתנגדות אלא בכיבוש הישראלי ובתוקפנותו המתמשכת כנגד עמנו; מסר שני למדינות ערב והאיסלם על-מנת שיתייצבו לצד העם הפלשתיני ויתמכו במאבקו הלגיטימי בכל האמצעים; ומסר שלישי לישות הציונית - ששום דבר לא יסיים את הסכסוך הזה אלא הסרת הכיבוש".

הוא הודה כי עניין הרגיעה נדון בשיחות, אך "רגיעה בתנאים", קרי תוך שישראל מתחייבת "להפסקת התוקפנות, הפלישות, החיסולים והרצח ולשחרור אסירים". "פרטי הרגיעה או ההודנה הזמנית יסוכמו לאחר בחינת הצד האחר ומתן ערבויות בפועל", ציין משעל, "אם האויב יתחייב לתנאים אלה במלואם, אנו נכונים לפעול באופן חיובי עם סוגיית הרגיעה או ההודנה הזמנית".

עוד אמר משעל בראיון לעיתון "אל-חיאת" הלונדוני, כי בשיחות נדונה גם אפשרות לצירוף החמאס למסגרת אש"ף. אפשרות זו, אמר, תוכל להתממש רק לאחר ביצוע רפורמות בארגון, "ואז אין מניעה מבחינתנו שאש"ף תהיה הסמכות העליונה של העם הפלשתיני". אתמול דיווח העיתון הפלשתיני "אל-חיאת אל-ג´דידה" כי בימים אלה מתנהלים בחשאי מגעים קדחתניים עם הנהגות החמאס על יצירת מנגנון שיאפשר את צירופם לארגון. לדברי בכיר החמאס, סוגיית הצטרפות החמאס לממשלת אבו מאזן אינה עומדת על הפרק.

בכירים נוספים בחמאס מחזקים את דבריו של משעל. לדבריהם, אין כמעט חילוקי דיעות למעשה בינם לבין אבו מאזן והוסכם על רוב הסוגיות שנדונו במשא ומתן. דובר החמאס בעזה, מושיר אל-מסרי אמר, כי הארגון יגיב בחיוב לעניין ההודנה אם ישראל תשחרר אסירים, תפסיק את הפעולות נגד אנשי הארגון, תשיב גופות פלשתינים ותיסוג מהשטחים. חסן יוסף, מבכירי החמאס בגדה, הוסיף, כי בפעם הראשונה התקדם המשא ומתן עם אבו מאזן התקדמות מרשימה מאוד, וכי כבר כעת ישנן תוצאות מפורשות עליהן יודיעו הצדדים בזמן הקרוב. הוא הדגיש, כי הדבר מותנה בפעולות של ישראל.

בינתיים, הרשות ממתינה לתשובת ישראל בעניין פריסת כוחותיה בדרום רצועת עזה בימים הקרובים. בימים הקרובים צפויות פגישות בין קצינים ישראלים ופלשתינים לתיאום מהלך הפריסה. אתמול סיירו קצינים פלשתינים בכירים בדרום הרצועה ובאזור צומת גוש קטיף במטרה לבחון את ההיערכות הצפויה של אנשיהם במקום.

עודכן ב- 25/01/2005 23:03:00
 
למעלה