התובנות שלי
ע"ס הלימודים מלפני כ 40 שנה (בהנחה שהרבה לא השתנה ושהייתי תלמיד בינוני). מנוע הדיזל עובד בלחצים גבוהים יותר מאשר הבנזין (יחס הדחיסה הוא כפול ויותר), לכן מנוע הדיזל בנוי בצורה מאסיבית (משקל)גדול יותר. בגלל המסיביות של החלקים (והלחצים) הוא עובד ב "טורים" נמוכים יותר וזה בעיקר הסיבה לצריכת הדלק הנמוכה.(+ניצולת טרמית טובה יותר). נכון שגם בגלל הלחצים הגבוהים המומנט המירבי מתקבל בסיבובים נמוכים.(לא צריך לתת הרבה "גז" כשנתקלים במכשול). התוצאה של "עבודה איטית" זאת היא הארכת חיי המנוע ביחס למנועי בנזין וזו גם נקודה לזכותו של מנוע הדיזל. (תשאלו נהגי מוניות/אוטובוסים כמה ק"מ עברו הרכבים לפני "פתיחת מנוע" לאוברול). יתרון נוסף של מנוע הדיזל הוא בפשטות הפעלתו והרכיבים הדרושים לכך. (בדגמי מנוע ישנים) עוד יתרון הוא בנושא הבטיחות במקרה של תאונה חו"ח- קשה מאוד להצית את הסולר. אולם כל האמור לעייל,מתגמד לעומת דרישות השוק (נהגים) הדורשים רכב "זריז" יותר, "נקי" יותר,בעל תאוצה גבוהה, שקט ויציב ולכן באו כל אותן "המצאות" * של מסילה משותפת,פתיחת מזרקים ע"י לחץ שמן (טרופר), פתיחת מזרקים חשמלית ע"י מחשב (לנדרובר) וכל שאר אותם צרות שונות משונות שהובאו לנו ע"י הקידמה. (ועולות לנו כסף רב בתיקונים). * למה אי אפשר להשאר עם משאבת בוש טורית הרגילה או משאבת dpa המעגלית. כמי שגדל במושב- ריח הסולר ורעם המנוע הנדלק- זה עושה לי יותר מאשר ריח הבנזין השרוף.