לנוחיות הקהל - חישוב יחס הגברה

45degrees

New member
לנוחיות הקהל - חישוב יחס הגברה

במערכת בלימה. מערכת בלימה של סופרמוטו המורכבת מקליפר מרובע בוכנות מקדימה, דורשת התאמה של משאבת ההגברה (המשאבה עם הידית יעני, ידועה גם כ MASTER CYLINDER). כיוון שיש כמה וכמה סוגי קליפרים מרובעי בוכנות בשוק שניתן להשתמש בהם, אין תשובה אחת נכונה לגבי גודל המשאבה הראשית האופטימלי. יחס ההגברה האופטימלי כן מוגדר. יחס ההגברה האופטימלי צריך להיות תחום בין 1:23 ליחס המכסימלי לבין 1:27 ליחס המימינלי. יחס הגברה נמוך מ 1:23 ילווה במהלך קצר של הידית, ידית קשה, וחוסר רגש. ככל שיחס ההגברה יהיה נמוך מ 1:23 (במכנה לשם הפשטות), כך הלחיצה הדרושה תהיה יותר קשה והרגש יותר נמוך. יחס הגברה גבוה מ 1:27 ילווה במהלך ארוך של הידית, לחיצה קלה, ורגש רב. ככל שיחס ההגברהיתרחק מ 1:27 כלפי מעלה (במכנה), לא נקבל יותר רגש. זאת כיוון שכל הזמן נצטרך מהלך מאוד ארוך של הידית כדי לקבל עוצמת בלימה נורמלית. בתנאים של אחיזה לקויה - עדיין נפעיל לפי ההרגל מהלך ארוך מאוד של הידית כדי לקבל עוצמת נשיכה כרגיל, ואנו עשויים לנעול גלגל. צרפתי קובץ אקסל ובו מספר קונפיגורציות מערכת קידמית לדוגמא. יחס ההגברה מופיע בעמודה השמאלית ביותר. בצבע ירוק צבוע יחס ההגברה כאשר הוא בתחום האופטימלי, כלומר כאשר הקונפיגורציה היא נכונה. הדוגמאות המענינות בעיני הן הברינג'ר - שרק MC בקוטר 11 מ"מ נותן תוצאה רצויה עבורו. ה R600 שמגיע במקור עם MC בקוטר 14 מ"מ שבעליל לא מתאים לאופנוע. 2 הקונפיגורציות בהן אני השתמשתי בעבר ובהווה - כל אחת עם סטיה משמעותית ממה שרצוי (בגלל ה MC16 מ"מ הייתי צריך לטפח עוצמת לחיצה גבוהה מאוד באצבעות
) תהנו.
 

MexMex

New member
לא מסכים עם התוצאות שלך...

הברינגר לא יתן תוצאה טובה עם משאבה 11 מ"מ, וזה מנסיון. משאבה 13 מ"מ תתן תוצאות טובות בהרבה. M.
 

r929

New member
../images/Emo45.gif למרות

שעובד בסדר(ולדעתי יותר טוב מ16 מ"מ) ללא ספק האופטימלי לברינגר זה 13 מ"מ. משהו לא מסתדר לי בטבלה שלך.
 

45degrees

New member
אלו לא התוצאות שלי. זה יחס ההגברה

של הרכיבים. מדובר על יחס שטחים - הוא לא "נכון" או "לא נכון". מנגד - אתה אומר שמינימום של 1:23 הוא לא נכון. זה עניין של הרגשה. אני רכבתי שנה וחצי עם הקונפיגורציה הראשונה, שנותנת יחס הגברה של 1:18.25. הרבה מתחת ל 1:23 (במכנה). הבלימה היתה לא רעה בכלל, נשיכה ראשונית מפחלצת. הנשיכה הראשונית היתה לפעמים חזקה כל כך שהמזלג לא שקע - שיכוך הכיווץ המהיר היה "תופס" את זה בתור באמפ. אבל החל מעוצמה מסוימת - לא הייתי יכול ללחוץ יותר, למרות שעוד היתה אחיזה בצמיג - כלומר היה ניתן להפעיל בלימה חזקה יותר. הברינג'ר עם MC 13 לא יכול לתת תוצאה כמו הברמבו עם MC 13 - בגלל ההבדל האינהרנטי במידות הבוכנות. המלצה אבסולוטית קיבלתי מהאליל - הטיונר פראונשו לכך שעם הברמבו ה MC 13 הוא הכי טוב. אני יוצא מנקודת הנחה כרגיל שהטיונר הנ"ל תמיד צודק!!! אם כך - כיצד מתבטא ההבדל בשטחים בין הברמבו לברינג'ר של: 56% בשטחים? ההבדל כל כך גדול שלא יכול להיות שמשאבה באותו קוטר תתן את אותם תכונות הפעלה עם 2 קליפרים בעלי הבדלי קטרים בבוכנות שהם כל כך גדולים. אני מניח שאם נקודות המנוף של הידית הם כאלה שנותנים לאצבעות להפעיל יותר מומנט על המשאבה - אז הלחיצה תרגיש יותר רכה למרות יחס ההגברה הלא מתאים. השאלה - אם מדברים על ידית עם מנוף זהה ורק קוטר הבוכנה במשאבת ההגברה משתנה - לא יכול להיות שהתחושה תהיה טובה גם עם MC 13 וברמבו עם בוכנות ענקיות וגם עם ברינג'ר עם בוכנות קטנות.
 

MexMex

New member
מספרים לחוד, מעשה לחוד...

אני מסכים שהשילוב של 13 מ"מ וברמבו יהייה מושלם. אבל גם ברינגר ו13 מ"מ יהייה מעולה. איך זה יכול להיות? כי התחושה עם הקליפר של ברמבו תהייה מעט יותר רכה, פחות "עצית" ובעלת מהלך טיפה יותר גדול. מנגד, 11 מ"מ על ברינגר הוא טוב, אבל לא מספק. המהלך בהחלט ארוך מדי, הרגש לוקה בחסר (אם כי, כמו שR929 אמר, עדיין יותר טוב מה16 מ"מ). הברינגר צריך 13 מ"מ. מנסיון. וגם על פי ברינגר עצמם, אגב... הם לא יהיו זהים עם משאבה 13 מ"מ (הברינגר/מוטומסטר מול הברמבו), אבל עדיין זה השילוב הטוב ביותר. אגב, השילוב של משאבה 16 מ"מ עם הברמבו עבד מצוין. לטעמי לפחות. M.
 

45degrees

New member
המשפט האחרון הסגיר אותך ../images/Emo6.gif

אצלי עם הברמבו והמשאבה בקוטר 16 מ"מ - רוב מי שרכב אמר שאין רגש ואני אהבתי אותה מאוד. עבורך - המינימום אינו 1:23 אלא באזור ה 1:17. זה מצריך אצבעות חזקות מאוד. אגב, את ההבדל בין יחס ההגברה מחוץ לטווח (1:18 עם ה MC 16) לבין יחס ההעברה בתוך הטווח, הוא בכניסה לפניה תוך כדי בלימה. כאשר המערכת היא בתוך הטווח - אפשר לבלום הרבה יותר עמוק לתוך הפניה. אני עשיתי כמה בדיקות, יחד עם מדידת מרחקי בלימה, וזמני הקפה. בזמני ההקפה גיליתי את ההפתעה - עם המשאבה הקטנה הייתי יותר מהיר. אחת הסיבות היא אולי שלא הצלחתי להוריד מהירות מספיק מהר (מפחיד מאוד) - וזה הכריח אותי להיכנס מאוד מהר לפניה
 

MexMex

New member
ברור שיש עניין של טעם אישי בכל

הסיפור. אבל את אותה המשאבה, כמו שיש אצלי, עם קליפר ברינגר, לא אהבתי. אני מצליח לבלום היטב, ואפילו לקחת כמה תוך כדי בלימה, אבל הרגש איננו, וההרגשה "עצית". M.
 

45degrees

New member
תנסה את הברינג'ר עם משאבה 12 או

11.5 (אם קיימת). אני חושב שעם משאבה בקוטר 12 תקבל אחלה רגש שבעולם. רכבתי כאן על סופרמוטו עם משאבה מקורית וסט ברינג'ר למטה. עוצר די טוב אבל לא משאיר תחושה של WOW (שגעון). לעומת זאת הברמבו עם ה MC הגדול היה מפתיע אותי כל פעם מחדש. בכביש כאשר יש מרווחי זמן בין הבלימות והאצבעות מתאוששות זה היה מדהים. המהירות שבה הייתי מצליח להוריד מהירות הכניסה אותי לכל מיני מצבים מוזרים (בלשון עדינה). עם תחילת ההשתתפות במרוצים מצאתי את עצמי לעיתים בלי מספיק כוח ללחוץ כמו שצריך על המשאבה.
 

45degrees

New member
לבעלי קליפר 2 בוכנות:

הטבלה מראה תוצאות שהן מחוץ לסקלה של התחום הרצוי... זה בסדר, לא לדאוג. הסיבה - ההתנגדות ההידראולית שהקליפר מפעיל על המשאבה שווה לחצי מאשר בקליפר בעל 4 בוכנות (באותן מידות). לכן, עבור קליפרים בעלי 2 בוכנות התחום הרצוי הוא בין 11 ל 14. כך למשל, המערכת הסטנדרטית של KTM (שטח) עם קליפר 2 בוכנות שכל אחת בקוטר 28 מ"מ, ומשאבה בקוטר 11 מ"מ, מקיימת יחס הגברה של 12.96 - בתוך התחום הרצוי, לכיוון הרך.
 

noy fb

New member
סתם מסקרנות ..יחס ההגברה זה היחס

בין שטח בוכנת המאסטר לשטח בוכנות הקליפר\קליפרים [רק צד אחד] ,או שיש עוד גורמים???
 

45degrees

New member
רק יחסי שטחים...

לכן אתה יכול לראות בנוסחא כל מיני קיצורים והורדות משתנים שחוזרים על עצמם (3.14 למשל)
 

Dr XR

New member
למעשה אפשר לקצר עוד יותר

ולהשתמש רק בריבועי הקטרים.
 
למעלה