לצליאקים הנוסעים לאירופה: עיקרי דירקטיבת האלרגנים האירופאית

Ccyclist

Well-known member
לצליאקים הנוסעים לאירופה: עיקרי דירקטיבת האלרגנים האירופאית

עם עונת הנסיעות שבפתח, ופוסטים ראשונים בנושא הגיע הזמן להציב בפורום פוסט על דירקטיבת האלרגנים האירופאית, שמגינה עלינו ב28 מדינות האיחוד ובמידה מסויימת גם ב7 מדינות נוספות ומספר טריטוריות.

לעניינינו:

על מזון ארוז ישנה חובה לציין מרכיבים המכילים גלוטן בשמותיהם, וחשש לגלוטן.
על הצד הטוב זה מאפשר לקנות בחנויות גם כשלא מדובר במוצר לל"ג ייעודי, על הצד הרע - החובה היא בשפת המדינה בה אתם נמצאים בלבד, כשמות מרכיבים בלבד ללא ציון האלרגן, ויש ללמוד את המילים חיטה, שעורה, שיפון, וכן שיבולת שועל (שאינה מכילה גלוטן אך עלולה להזדהם בו). את המונח ל"עלול הכיל גלוטן" קל יותר לזהות כי הוא בפיסקאת מידע אלרגנים נפרד מתחת לרשימת המרכיבים והמילה Gluten די בינלאומית.

במסעדות חובה להחזיק רשימת אלרגנים לכל מנה ומנה, וזכותכם לבקש אותה.
על הצד הטוב: זה יוצר מודעות, לפעמים גורר גם יצירת מנות ללא גלוטן או הבאת מוצרים מיוחדים כמו לחם ללא גלוטן או פסטה ללא גלוטן, זה מחייב יידוע גם במוצרים שבהם הגלוטן סמוי כמו צ'יפס משמן מזוהם או סושי עם חומץ מאלט שעורה במקום חומץ אורז או חומץ יין, וזה לא תלוי בנדיבות ליבם של המסעדנים אלא חובתו של כל בית עסק המגיש מזון במדינות אלו. בתי עסק נדיבים אפילו יוצרים במקביל לתפריט הרגיל תפריט ללא גלוטן שניתן לבחור ממנו מבלי להתעסק עם חוברות.

על הצד הרע: הרשימה הזו הינה בשפת המקום, החוברת המלאה נראית מסובכת וגדולה, וצריך לבקש את המידע, כי אין חובה לשים אותו בתפריט הראשי ולעיתים הבקשה צריכה להיות בשפת המקום . לפעמים המלצרים ידעו אם יש גלוטן במנה מסויימת ולא תצטרכו את החוברת, אך היא תמיד שם לגיבוי במקרה של אי וודאות. בחוברת מצויינת המצאותם של אלרגנים וכן עלול להכיל. מסעדות קטנות עלולות ליידע אותכם שעקב המצאות קמח במטבח כל המזון שבהן הוא בחזקת "עלול להכיל".

לאלרגיות צולבות ומידע רקע:

זו אינה טובה מיוחדת לצליאקים, האיחוד האירופאי מחייב רישום של 14 אלרגנים ומצב של צמחונות / לא צמחונות. אם יש לכם אלרגיה צולבת כמו אלרגייה לחלב (שיש קשר בינה לצליאק) ניתן למצוא מידע דומה גם על חלב.

14 האלרגנים הם:

1- גלוטן. 2- סרטנים וחסילונים וכו' 3- ביצים 4- דגים 5- בוטנים 6- סויה 7- חלב 8- אגוזים 9- סלרי 10- חרדל 11- סומסום 12- גופרית דו חמצנית 13- צמח התורמוס 14- רכיכות.

28 מדינות האיחוד האירופאי הן:

אוסטריה, איטליה, אירלנד, אסטוניה, בולגריה, בלגיה, בריטניה*, גרמניה, דנמרק, הולנד, הונגריה, יוון, לטביה, ליטא, לוכסמבורג, מלטה, סלובניה, סלובקיה, ספרד, פולין, פורטוגל, פינלנד, צ'כיה, צרפת, קפריסין, קרואטיה, רומניה, שבדיה.

7 המדינות הנוספות שלחקיקה הזו תהיה השפעה מסויימת עליהן (יש לברר כל מדינה בנפרד):

באזור הכלכלי האירופאי (סיכוי גבוה ליישום): איסלנד, ליכטנשטיין, נורווגיה
באזור היורו והמכס (סיכוי גבוה): אנדורה, מונקו, סן מורינו.
לשוויץ הסכמים משלה עם האיחוד והיא מאמצת תקנות לפי רצונה.

*לגבי בריטניה:
1 - במקרה של הצבעה נגד הישארות באיחוד המדינה תישאר באיחוד במשך שנתיים, שבהן יהיה מו"מ על היציאה ממנו. גם אם המדינה תצא יחולו בה התקנות האירופאיות בשנים 2016 ו2017. יתכן גם שהתקנות ימשכו אחרי יציאה כזו (טפו טפו טפו, אני מצביע להשאר במשאל העם)

2 - לבריטניה מספר טריטוריות מעבר לים באירופה, הן כוללות את האי מאן, גרנזי (מספר איים), גיברלטר, וג'רזי. אלו אינן חלק מהממלכה המאוחדת אך ביקרתי הן בגרנזי והן בגיברלטר מאז החלת הדירקטיבה והיא מיושמת גם בהן.

נסיעה נעימה, אני מקווה שהמידע הזה שכולו ברמת המאקרו עוזר להבין מה זכויותיכם כצרכנים באירופה (ללא קשר לאזרחותכם או תשבותכם), ועוזר להרגע לקראת עונת הנסיעות.
 

טליאמתי

New member
תודה רבה


 

Ccyclist

Well-known member
עידכון לגבי בריטניה, נכתב ב2017.

&nbsp
למחרת המשאל האסוני ביררתי עם אגודת הצליאק הבריטית ונאמר לי שהדירקטיבה אמנם הגיעה האירופה אבל החקיקה / תקינה הינה בריטית ולכן אינה בסכנה ישירה מיציאה מהאיחוד. יתכן שזו הסיבה שחוקים דומים קיימים בג'רזי וגרנזי, שתי טריטוריות בריטיות מעבר לים שאינן באיחוד.
&nbsp
יש להדגיש שכל כללי האיחוד יחולו במלואם עד 29.3.2019
&nbsp
כמו כן הפתרון שמוצע לעניין החקיקה האירופאית כמכלול הוא שכל החוקים האירופאים שבריטניה מקיימת כחוקים חיצוניים יועברו לחוק הבריטי, מה שיחסוך התעסקות בכ 1,200 חוקים שונים אך בעתיד יתכן שהם ינסו לבטל חוקים ממקור אירופאי דרך חקיקה. אינני יודע אם זה יגיע ספציפית לחקיקה ולתקינה הנוגעת לאחרגנים אבל מצד אחד זו מחט בערימת שחת ואין סיבה שינסו דווקא לבטל אותה אבל מצד שני אין ודאות שלא יהיה ניסיון כזה.
 
למעלה