מדריכי כתיבה של יוסי 3

YossihNew

Well-known member
ממשיכים במדריכי הכתיבה של יוסי! פעם בכמה זמן (מתי שבא לי) אני אבקש מכם לתת לי דמות שאתם אוהבים את התהליך שהיא עברה.

אני "אנתח" את התהליך שהיא עברה בכלים כתיבתיים ובנקודות עלילה.

בפעם שעברה שיר הציעה את ניסו מסוסי פרא, אבל לצערי אתר סדרות קרס ואין לי ממש איך לראות את הסדרה. אז מה נעשה? נשתמש במה שיש. בדברים שזמינים לנו ביוטיוב. אז חשבתי על ארק השחתה שאנחנו עומדים לעבור כאן ואני יכול למצוא ביוטיוב.

אז לכבוד התאריך של היום, ובגלל שאתמול ראיתי את זה בעצמי, אני חושב שהגיע הזמן לטפל בארק דמות שלילי שהחשיבות שלו היא היסטורית. כי הפעם זאת דמות אמיתית. הפעם זה משהו שקרה. הפעם... זאת אגדת חורבן.

1690450049627.png
 

YossihNew

Well-known member
לפני כן נתחיל בהסבר מהו ארק שינוי שלילי. ארק השינוי השלילי מספר את סיפורה של דמות שמגיעה למקום גרוע ממה שהתחילה- וכנראה גוררת גם אחרים איתה. החטא העליון מוביל להרס.

אנחנו מדברים פה על ארק ההשחתה. הדמות רואה את האמת, אבל דוחה אותה ומחבקת את השקר. בארק ההשחתה, הדמות מתחילה בעולם שכבר יודע ומחבק את האמת. יש לה את כל ההזדמנויות לעשות את אותו הדבר, אבל היא מתפתה לשקר. בדיוק כמו שזרע האמת כבר נמצא בחייה של הדמות בארק השינוי החיובי, זרע השקר כבר נמצא בדמות ארק ההשחתה- אפילו שהאמת כבר נמצאת לפניה. זה אולי הארק הכי עצוב מבין כולם, כיוון שהוא כולל דמות שהיא טובה- או שלפחות יש לה פוטנציאל גדול לטוב- אבל שזורקת את ההזדמנות הזאת ובוחרת במודע באפלה.

סיכום תהליך- בן בטיח (אגדת חורבן)

1690454307112.png

רגע מאפיין: בן בטיח מוצג כבן המעמד הנמוך. הוא מיד מעביר את התחושה שהוא בן אדם חכם ביותר. הוא עם אימו, ששומרת עליו ומנסה להשיג עליו. אבל השקר מציץ מעבר לפינות, בכעס שלו על כוהני המקדש שגובים כספים לאורח חייהם הנהנתן. הוא מביע את אי שביעות הרצון שלו עם המצב ואת הרצון שלו לתקן את השחיתות שבמקדש, כשהוא מאשים את הכוהנים בגזל ובשימוש בכספים לבשר וליין.

1690454338876.png

מאורע מחולל: המאורע המחולל של בן בטיח, לאחר הלימוד שלו אצל רבן יוחנן בן זכאי, הוא ניסיונו של הנציב פלורוס לעלות על בית המקדש. הפוטנציאל שלו לטוב מוצג כשהוא לומד ונצמד לאמת, אבל הוא מפרש את זה לא נכון והורג חייל רומאי בכוחו, ומתפתה מהערצת העם על כך שהרג אותו. הוא חושב שהכוח הוא מה שימנע שפיכת דם יהודי, אבל רבן יוחנן מסביר לו: "אוי לי שלימדתי תורה למי שאינו ראוי לה". הסילוק מבית המדרש מראה איך השקר כבר מתחיל להחזיק בו.

1690454397341.png

נקודת עלילה ראשונה: אם נסתכל על הארק הכולל של בן בטיח, נוכל לראות שנקודת העלילה הראשונה מתחילה לאחר שהוא שורף את בית החובות, והכוהנים מנסים להרגיע את המצב. הוא מאמין לקיצוניות של בר גיורא, וכתוצאה מהחברות עם בר גיורא, מתחיל להתנגד לכוהנים, וזונח את שאריות העולם הרגיל שלו, לפחות במובן האישי. עם זאת, הוא מסרב לנטוש את אימא שלו לבדה וזה נשמע כמו דבר מאוד חיובי. אבל עכשיו הוא נחשב לחלק מהקיצוניים, והכוהן הגדול בן גמלא מחליט לשסות בקנאים את משמר הכוהנים. אנחנו מבינים כאן שהדרך הקיצונית שבן בטיח בחר בה, יכולה להוביל להתנגשות רצינית ביותר עם שאר היהודים בירושלים, ובעיקר עם דודו בן זכאי, מראשי המתונים.

1690454443249.png

נקודת תפנית ראשונה: לאחר נפילת הגליל, בן בטיח ממשיך להילחם על המטרה שלו, אולם עכשיו הוא מחליט שבשביל זה יש להרוג את בן גמלא. הוא מתכוון להגן על העם היהודי, אבל הוא מתנגד למי שמנהיג אותו, ומוכן עכשיו גם לרצוח יהודי. הוא מורד מול הכוהנים ומחסל את בן גמלא, ומקווה שהדבר הזה יצליח לסייע לו להגן על ירושלים ועל אמו.

1690454523879.png

מחצית: בן זכאי בא לדבר עם בן בטיח, ומבקש ממנו להשתמש בכוחו כדי לעצור את האסון. הוא מציג בפניו את האמת- יש צורך בשלום עם רומא. הוא מביא לו את האמת של התורה, אבל בן בטיח מטיח בו את זה שהחריש מול שחיתות הכוהנים. הוא מסרב אפילו לקריאה של אמו לעצור את המרד המתקרב. לאחר חילוקי דעות עם יוחנן, הוא מכניס את הצבא של בר גיורא ומתחילה מלחמת אחים בין היהודים בתוך העיר.

1690454593496.png

נקודת תפנית שנייה: לאחר הפילוג בין אנשי יוחנן מגוש חלב לבינו, מסכים בן בטיח להצעה של בר גיורא כשהוא מפגיז את בית המקדש. הוא מוכן לפגוע במקדש שעליו הוא טוען שהוא מגן. לאחר מכן הוא אפילו שורף את מחסני המזון, מה שממיט אסון על ירושלים. במאמצו לנסות למנוע את החורבן, הוא זה שמביא אותו. גם על בית המקדש, וגם על תושבי ירושלים, בגלל שהוא לא מוכן לוותר על דרכו הקיצונית ולהתפשר.

1690454615308.png

נקודת עלילה שלישית: נקודת העלילה השלישית בארק של בן בטיח היא כשאמו מתה. הוא ניסה להגן עליה כל הזמן, אבל היא מתה מרעב- רעב שהוא גרם לו. הוא שומע את הקולות שקוראים לו רוצח, והוא מבין היטב עד כמה פגע בעצמו כשהוא הוביל את ירושלים לחורבנה. המוות בכל מקום כרגע, החורבן נגרם בגללו, ולא בגלל הרומאים. אין לו סיכוי יותר להציל את עצמו אחרי כל זה.

1690454656757.png

השיא: כשהרומאים פולשים לירושלים, ירושלים עולה בלהבות לחלוטין. בן בטיח עומד על החומות, מטורף לגמרי. הוא צועק דברים על הרומאים וגם לקראת המוות, לא מוותר על הדרך הקיצונית שבחר בה. הוא עזר לבן זכאי לצאת מהעיר ולבקש את יבנה, אבל הוא כבר גמור. הסיכוי היחיד שנשאר לו הוא להילחם מול ענק שאי אפשר לעצור. ירושלים בוערת, והוא מנהיג את כל העם היהודי מול הרומאים- אבל אין שום טעם בזה, מאוחר מדי, העיר בוערת כולה ולרומאים רק נשאר לגמור הכול.

1690454689906.png

רגע השיא: הרומאים החריבו את המקדש, המנורה המוזהבת נגנבת, העצמאות היהודית עבדה. כל מה שבן בטיח עבד בשבילו חוסל לחלוטין. הוא רצה לשמור על כבודו של העם היהודי אבל בדרכו הקיצונית הוא היה זה שחיסל אותו. הוא מוקף באש שבבית המקדש, ורק פונה לאלוהים בתחינה, בניסיון להבין מה קורה. הוא לא הבין עד הסוף, שזה לא אלוהים שהחריב את הבית. זה היה הוא.

זה היה הסיכום של התהליך של בן בטיח. תהליך שלא חשבתי עד אתמול שאתעסק בו בכלל, אבל כנראה שככה הדברים מתגלגלים. ללא ספק, עוד הצלחה בסרט של גידי דר, והמעניין הוא שזה סיפור אמיתי שאכן קרה במציאות.

אני לא יודע מתי נחזור, אבל אם יש לכם רעיונות לדמויות מסדרות שאני יכול לראות אותן ביוטיוב, אולי זה יצליח בכל זאת. אולי סדרות של החינוכית או כאן 11, את זה קל למצוא ביוטיוב.​
 
למעלה