"סדר" בכלכלת הבית

  • פותח הנושא shno
  • פורסם בתאריך

shno

New member
"סדר" בכלכלת הבית

קודם כל - ברכות על הפורום החדש! אני בטוח שרבים יוכלו להעזר בו. רציתי להציע את עזרתי בנושאים הקשורים בניהול נכון יותר של כלכלת הבית. הכוונה היא לא להשקעות וניהול פיננסי, אלא לשיפור ההתנהלות הכלכלית של התא המשפחתי - עצות ורעיונות לחיסכון בהוצאות החודשיות וכו'. אז אם יש שאלות בנושא - אפשר לשרשר לכאן ואשתדל לענות ככל שאוכל. שיהיה בהצלחה לפורום, ולכולנו בסידור הבית ובניהול נכון יותר של הבית ושל הארנק...
 

טליW

New member
נשמח מאד ../images/Emo24.gif ויותר מזה...

אפשר להפוך את זה לפינה שבועית. יהיה נהדר אם תכתוב מנין שאוב הנסיון: נסיון אישי, מקצוע, לימודים, שכל ישר
...
 

shno

New member
בשמחה - ככל שיותיר לי הזמן...

אין לי שום השכלה פורמלית בתחום - אלא הרבה ניסיון בלעזור למשפחה שלי ולחברים. אבל הואיל ואנחנו לא מדברים פה על ייעוץ לפנסיה ולהשקעות וכו' - אלא על עצות, טיפים, איך לעשות סדר בבלאגן הפיננסי של המשפחה (מבחינת הוצאות שוטפות, הכנסות, מעקב, איך לחסוך (בהוצאות, בניגוד לחסכונות לעתיד) ולנסות לצמצם את המינוס ולעבור לפלוס... אגב, אני בהשכלתי ובמקצועי עו"ד, מנהל פורום חוק ומשפט כאן בפרדס (וגם מנהל את פורום "להיות אבא" שמיועד לאבות שבינינו). אז קדימה - כל שאלה בנושא - תביאו וננסה לעזור.
 

אילנית03

New member
אז אני אתחיל

והשאלה שלי היא : אנחנו הולכים לסופר עם רשימה מסודרת וקונים רק דברים שצריך לא מתפתים למבצעים למניהם עם לא צריך את המוצר ובכל זאת לא מצליחים לצמצם אז איפה הסוד ?
 

shno

New member
דרכים לחסוך בקניות בסופר

קודם כל - יפה שאתם הולכים עם רשימה. חשוב מאוד ללכת לסופר עם רשימה מוכנה מראש ולא להסתמך על הזכרון שלנו כשאנחנו בסופר.
לפני שהולכים לסופר - תעשי "בדק בית" במטבח ותראי מה יש לך ומה אין מבחינת מלאי. יש לנו לעיתים נטיה לאגור מוצרים - בעיקר מוצרי צריכה יבשים (פסטה, אורז, תבלינים, חטיפים) וחומרי ניקוי וטואלטיקה (נייר טואלט, ניירות מגבת, סקוצ'ים, סבונים, שמפואים וכו'). לזרוק את כל מה שפג תוקפו - ולקנות רק מה שצריך! הסופר נמצא במרחק יריקה, ואנחנו לא עומדים בפני תקופת צנע שמחייבת מאגרי מזון ומצרכים בבית!
רצוי להכין מראש רשימת בישולים להמשך השבוע ולקנות רק את המצרכים שימשו אותנו במהלך השבוע - ללדעת לקנות כמויות הגיוניות (לא צריך 5 ק"ג עגבניות אם כל מה שאוכלים זה קילו וחצי...).
לא ללכת לסופר רעבים! הרעב גורם לנו לסטות מהרשימה ולקנות דברים לא נחוצים (ובד"כ הם הכי יקרים).
אני רואה בחתימה שלך שאת אמא ל- 3. תעשי לעצמך חוק - לא לוקחים את הילדים לסופר! הילדים הם מסחטת רגשות וכספים בסופר, ולפעמים כדי להשתיק אותם אנחנו פשוט מותרים וקונים את מה שהם רוצים.
לעשות סקר מחירים. לקנות בסופר זול ולא במכולת שכונתית יקרה. וגם בין הסופרים הזולים יש פערי מחירים משמעותיים - חצי חינם, מגה, שופרסל דיל ושאר הרשתות. ובכל מקום בארץ פערי המחירים נוטים לטובת סופר אחר! אין אחידות מחירים בין סניפי הרשתות. אז אם התרגלת לעשות קניות בסופר אחד - בפעם הבאה סעי לסופר אחר חצי שעה קודם לקניה, תרשמי ברשימת הקניות שלך את המחירים - ואז בסופר הרגיל שלך תראי אם הוא אכן זול יותר או יקר, ותדעי אם לעבור ממנו או להישאר.
לא להתפתות למבצעים - אם את צריכה חבילת פסטה, שעולה 3 ש"ח, אל תקני 5 חבילות רק כי הן במבצע, כי בפועל תוציאי יותר כסף, על דבר שאת לא צריכה, ושיש סיכוי שבסוף ייזרקו כי תוקפם יפוג.
להגביל את עצמכם לקניה שבועית אחת, ומקסימום לעשות השלמות של ירקות ומוצרים קטנים במהלך השבוע (קוטג', לחם, חלב וכו').
לעשות תקציב חודשי ושבועי לסופר ופשוט לא לחרוג ממנו. לא פירטת כמה אתם מוציאים בחודש על קניות בסופר - ואני בטוח שאם תעשי רישום מדוייק של כל הקניות שלך תגלי שזה מסתכם בכמה אלפים טובים. פשוט תקצצי (זה מפחיד, אני יודע) בסכום. אם יוצא שהקניות החודשיות שלך מגיעות ל- 4000 או למעלה מזה - לקצץ באופן דרסטי ל- 2000, 2500 ש"ח בחודש, לחלק את זה לפי שבועות, ולא לחרוג מהתקציב! את תראי שברגע שאת מוגבלת בכמות הכסף שאת יכולה להוציא, את תעשי קניה מושכלת ולא תחרגי מהתקציב שלך. תלמדי לקנות מוצרים זולים יותר, תלמדי לקנות כמויות קטנות יותר, ותמצאי את עצמך זורקת הרבה פחות מצרכים בסוף כל שבוע כי הם "מתו" במקרר... אני מקווה שעזרתי ולו במעט! אשמח לשמוע פידבקים בהמשך, ואני כמובן מזמין את מי שיש לו טיפים נוספים לצרף אותם.
 

אילנית03

New member
תודה

חלק מהטיפים אני בהחלט מיישמת כבר מזמן וההוצאות החודשיות שלנו על סופר (מזון+ חומרי ניקוי) מגיע לכ 2000 2500 בחודש לצערי אני נאלצת לקחת את הילדים איתי לסופר ולכן וזו עצה גם לאחרים אנחנו מקציבים לכל אחד מהם 5 שקלים לקנות מה שהם רוצים לעצמם. מעבר לזה הכנו אם האמצעי רשימת קניות מתמונות וכיתוב לידם והוא עוזר בסופר ולא מבקש כל מה שהוא רואה. אני לא מתפתה למבצעים וקונה רק מה שצריך, אנחנו גם מקציבים לעצמנו 50 ש"ח חריגה בכל קניה למקרה בו נרצה לפנק את עצמנו במשהו ייחודי יותר (לא יוצאים הרבה אז צריך קצת פינוק) אני ינסה ליישם את שאר הדברים נראה איך נצליח
 
מסכימה איתך בכמעט הכל, למעט

בנושא הפסטות
במשפחתנו חובבת הפסטות על כל גווניה, אני מעדיפה לקנות במבצעים. כלומר 4 פסטה ב- 10 ש"ח (אנחנו קונים במרכז הקניות "חביב") ואף פעם אנחנו לא משליכים לפח חפיסות שלא נוצלו מכיון שהתאריך עדין בתוקף. אני לא מפוצצת את הארון בפסטות אבל בהחלט מנצלת מבצעים. זה עדיף מאשר כשנגמר, לרוץ ולשלם על חפיסה כ- 6 ש"ח. גם בנושא החלב ניתן לחסוך המון. קונים חלב בשקית במקום בקופסא. אישית אני מעדיפה לשלם יותר ולהנות ממקרר נקי ומחלב נטול ריחות (כשהחלב בשקית הוא סופג ריחות, אלא אם כן דואגים לסגור היטב עם קליפס). אבל החסכון המשמעותי הוא בכך שלוקחים מספריים וגוזרים את הכרטיס המגנטי הזה שקוראים לו ויזה/ישראכרט או במלים אחרות "כרטיס קריזה", כי כל פעם שמגיע ה- 2 לחודש או ה-10, חוטפים קריזה על ההוצאות המטורפות שקנינו בלי הבחנה רק כי נורא קל לגהץ כי "יום הדין" נראה כה רחוק.
 

טליW

New member
גם אנחנו בגמילה מכרטיסי אשראי

הם יכולים להיות כלי נוח, כי אפשר לעקוב אחרי ההוצאות, אבל פסיכולוגית, שמתי לב שכשאני משלמת במזומן אני קונה פחות. בחודשים קשים אני מגדילה לעשות, ומקציבה לעצמי סכום מזומן לקנייה, וחייבת להסתדר עם זה. לא נעים אבל לא נורא.
 
אנחנו לא בגמילה אבל בהחלט

שמים לב מה קונים (האמת שהכרטיס תמיד אצלי ואני זו שקונה ולא בעלי). לאחרונה החלטתי להכניס יותר תשלומים לכרטיס האשראי כדי למלא את המסגרת בהתחייבויות במקום בהוראת קבע בבנק, כך אני לא משלמת עמלה ושנית המסגרת מתמלא לא רק על ידי קניות אלא על ידי דברים חיוניים שאני חייבת לשלם, וכך יוצא שאני משאירה בכרטיס לפני מועד הפרעון כ- 700 ש"ח שמוקדש לשני תשלומים (תשלומים על הסלקום והוט). אם לא הייתי עושה כך, זה היה מתמלא בקנית בגדים ושאר ירקות. לגבי שיקים, אני נותנת רק לתאריכים שנכנסות משכורות, אחרת אין לי שליטה לאיזה תאריך נתתי ומתי עומד לרדת.
 

אילנית03

New member
אנחנו גזרנו את הכרטיס

לפני 7 שנים והחיים יפים יותר מאז, לא נגמרו הצרות אבל השלווה שלנו גדלה
 
גם אנחנו עשינו את זה לפני מס' שנים

אבל לצערי יש הרבה מקומות שלא מקבלים שיקים ולכן מצאתי את עצמי הרבה פעמים במבוי סתום. מצד אחד לא היה עלי מזומן ומצד שני לא קיבלו שיקים. לכן הוצאנו כרטיס אשראי שהוא בדיוק למטרות האלה. ואת הביטוח של המכונית עשינו בכרטיס אשראי וכך חסכנו 1,000 ש"ח מאשר היינו משלמים במזומן (!) או בהוראת קבע.
 

אילנית03

New member
כאן אנחנו נעזרים במשפחה

ולא מתפתים לחזור לכרטיס , מאוד קשה אבל הכרחי. לא קונים מזון בדחוי אלא רק במזומן, צ'קים לשכירות וחוגים, ומעבר לזה יש כסף קונים אין כסף לא קונים עכשיו אנחנו בודקים את האופציה לצ'ק אלקטרוני שנראה כמו כרטיס וברגע שמעבירים אותו הכסף יורד מהבנק וברגע שאין כסף לא ניתן לקנות.
 

אילנית03

New member
ההבדל בינו לבין הכרטיס אשראי

מתחלק לשניים 1) לא ניתן לקנות איתו דחוי או בתשלומים 2) באותו הרגע שהעברת אותו הכסף ירד מהחשבון, וברגע שאין מספיק כסף בחשבון לא ניתן להעביר אותו הוא מתריע רוב האנשים לא יודעים על קיום הכרטיס אנחנו במקרה שמענו ועכשיו מבררים בחו"ל עובדים כך הרבה, כשבעלי גר באוסטרליה היה לו כרטיס כזה
 

טליW

New member
לנו היה כזה באנגליה. יש כזה בארץ?

דרך אגב, הגמילה מכרטיסי אשראי שלנו היא לגבי קניות בלבד. חשבונות אני משלמת בהוראת קבע דרך כרטיס אשראי, וגם רכישות באינטרנט...
 

אילנית03

New member
לפי מה שאמרו לנו יש

אנחנו הולכים לברר את הנושא , ואני לא עשיתי הוראות קבע גם לתשלומים כיוון שככה אני יכולה לבדוק יותר טוב את הטעויות ומסתבר שיש לא מעט
 

simad1

New member
כרטיס צ'ק

זהו כרטיס שנראה ככרטיס אשראי רק "שמתפקד" כצ'ק מזומן בלבד - דהיינו בזמן רכישה, הכסף/התשלום יורד באותו היום (נקרא "דיירקט")
 

Hun1

New member
../images/Emo140.gifמזל טוב לפורום החדש...

נכנסתי מסקרנות לקרוא, יש פה כבר טיפים מועילים שאקח לתשומת ליבי. וכבר אומרת תודה
אני באנגליה והכרטיס נקרא SWITCH או מאסטרו ואני משתמשת בו כמו במזומן, מה גם שהוא מקנה אפשרות של תשלום בצ'ק כעירבון עד 100 פאונד. הוא משמש גם ככספומט. אפשר גם לרכוש מוצרים באינטרנט עם הכרטיס. יום טוב לכולם.
 
נשמע נהדר ופחות מסורבל

אבל עדין לדעתי הוא דומה לכרטיס אשראי. מה שדומה הוא שבכרטיס אשראי את יכולה לבקש שלא תהיה עסקה בתשלומים אלא רק מזומן. אבל היתרון בכרטיס שיקים הוא באמת שזה יורד באותו רגע וכך לא מתפתים לקניות מיותרות.
 
ויזה../images/Emo3.gif

הפסקתי להשתמש בה כמעט לגמריי, אני יודעת שהיא בארנק, אבל אני מחזיקה בה רק למקרי חירום, לא מבצעת בה קניות ורק מחכה שכל ההורדות שבה יצטמצמו, כשהייתי בניו יורק לפני פחות משנה, התלהבתי יתר על המידה איתה ועכשיו אני משלמת את המחיר (תרתי משמע
) לגביי החלב, טיפ: קניתי כד גדול של חלב (2 ליטר) ואחרי השימוש הראשון שטפתי טוב טוב, ייבשתי ואח"כ מילאתי אותו בשתי שקיות חלב, שקית חלב עולה פחות מקרטונית ושתי שקיות עולות פחות מכד חלב...
 
למעלה