פרק 2 – איך להכין תוכנית מיתוג חלק א'

פרק 2 – איך להכין תוכנית מיתוג חלק א'

פרק 2 – איך להכין תוכנית מיתוג נזכיר את העקרונות: עבודת מיתוג בסיסית בנויה ממספר שלבים. 1. שלב ראשון – לימוד והיערכות מקדימה 2. שלב שני – גיבוש אסטרטגיה ותוכנית פעולה 3. שלב שלישי – תכנון האמצעים להשגת המיתוג הרצוי באופן מילולי ובאופן וויזואלי 4. שלב רביעי – הטמעת תהליך המיתוג בקרב אנשי הארגון ושותפים רלוונטיים אחרים הכללים הבסיסיים האלה נכונים לכל עבודת מיתוג, מתאימים לסנדלר הקטן ומתאימים לתאגיד עסקי ענק. כמובן שהיקף העבודה ותקציב הפעילות אינו דומה בין השניים, אך כפי שאמרתי הבסיס דומה. ברשותכם, נתמקד היום בשלב הראשון 1. שלב ראשון – לימוד והיערכות מקדימה שלב זה כולל בתוכו מחקר מקדים, היערכות ראשונית, קביעת עדיפויות והגדרת לוח זמנים. כשאנו ניגשים לשלב זה עלינו לאסוף כמה שיותר חומר רקע רלוונטי ולקבל תשובות על השאלות שניצור. כל פרויקט מחייב ניסוח שאלות חדשות ורלוונטיות אך הבסיס מאד דומה. השאלות שעלינו לברר הן: א. המוצר/השירות/הארגון 1. מהו החזון של שלמה הסנדלר? (איך שלמה רואה את עבודתו, היכן הוא רואה את עצמו בעוד שלוש או חמש שנים, מה ה"אני מאמין" של שלמה ביחס לקהל הלקוחות שלו וכד') 2. הגדרה מדויקת - מהו ה"מוצר" שהחלטנו למתג? האם אנו ממתגים את שלמה האיש, האם את החנות/הסנדלרייה של שלמה, האם אנו ממתגים שיטה מיוחדת או שירות חדשני וכד') 3. מיהו קהל היעד המבקר כיום את הסנדלרייה? – מהו פרופיל הלקוחות של שלמה הסנדלר? 4. מה יכולת הייצור של שלמה? (כמה נעליים הוא מסוגל לתקן ביום, מהן שעות פתיחת הסנדלרייה) 5. מהם עקרונות ה-DNA של ערכי המותג ששלמה רוצה שניצור עבורו, מהי זהות המותג, מהי אישיות המותג, מהו תמהיל ההבטחות? פה אני רוצה רגע לעצור ברשותכם ולמקד את נושא "ההבטחות". אני רוצה להציג בפניכם את ה"אני מאמין" שלי מדוע אנשים מביעים אמון ורוכשים מותג. – הצמדות לשיטת עבודה זו תבטיח מקסום הפעולות במטרה להפוך את המותג העתידי למוביל ומנצח בשווקים. הנחת יסוד – שיווק הוא מלחמת תפיסות! (או תפישות – מה שאתם רוצים) שיווק כיום הוא לא מלחמת מוצרים שירותים או ארגונים, שיווק כיום הוא "מלחמת תפיסות" במוחו של הלקוח. חשוב מה המותג משדר, אך יותר חשוב מה הלקוח תופס במוח שלו. תפקיד המיתוג ליצור התאמה עד כמה שרק אפשר, בין ערכי המותג שהיצרן/משווק רוצה לשדר לבין מה שמוח הצרכן קולט בפועל. הנחת יסוד - מותג = ה ב ט ח ה! כשאתם נכנסים לצורך העניין לחנות חשמל ורוצים לקנות מכשיר חשמלי, לצורך הדוגמא, נניח שאתם מחפשים מכונת גילוח לגברים, (סליחה שלא בחרתי מוצר שמתאים גם לנשים, התנצלות לנשים שקוראות עתה) רוב הסיכויים שתבחרו לבסוף מותג ידוע. מדוע? כי אתם קונים למעשה הבטחה – ואתם מ א מ י נ י ם בהבטחה הזו. הבטחה שקניתם מוצר בעל ערך, שלא יתקלקל (וגם אם יתקלקל, מובטחת לכם אחריות התואמת את הציפיות שלכם) מוצר איכותי המבטיח לכם שימוש קל, נעים, לא כואב ומכשיר המספק לכם "חווית גילוח". בשורה התחתונה, תקבלו פנים ללא זיפים ותראו יותר טוב. כלומר:  לצרכן יש אינטרסים וצרכים  הצרכים שלו מתורגמים לרצון, דרישה וציפייה  עכשיו מתקיים תהליך "תיאום ציפיות" בין מה שהמותג משדר, או יותר נכון "נתפס" במוח הצרכן  מתקיימת ה"הבטחה" שאני מדבר עליה  ואם היא עונה על ציפיות הצרכן הוא "קולט" את ההבטחה והופך אותה לאמונה במותג  מתבצעת רכישה  אם המוצר טוב ועונה על הציפיות של הצרכן גם ברמת האיכות וגם ברמת המחיר, סביר להניח שהוא ימשיך לרכוש אותו (עד ש"הבטחה" חדשה בשוק תצוד את עינו) ממשיכים בשאלות 6. מהן נקודות החיבור של המותג עם קהל המטרה שלו? (למה בכלל אנשים הולכים לסנדלר ומתי) 7. אילו רגשות, חושים וחוויות אמורות להיות הן במהלך הביקור אצל הסנדלר, הן בעת הגירוי השיווקי (פרסום, באזז, יחסי ציבור וכד') והן בעת המכירה עצמה בנקודת המכירה? 8. מהו המיצוב הרצוי למוצר? הסבר קטן למי שלא יודע מהו מיצוב את מושג המיצוב הגה "אל ריס" בארה"ב לפני כמה עשורים הרעיון העומד מאחורי תיאוריה זו הוא שקיים ציר דמיוני במוח הלקוח הנשען על שני פרמטרים, הראשון איכות והשני מחיר. מכונית מרצדס עולה כ- מליון ₪, (דגמים מסוימים אף יותר - דגמים מסויימים כיום אף פחות בגלל בעיית מיתוג) סביר להניח שהיא גם מאד איכותית סובארו לצורך הדוגמא עולה הרבה פחות, סביר להניח שבהשוואה למרצדס, היא פחות איכותית להמחשה אתן לכם דוגמא קטנה אם אציע לכם לקנות ממני מכונית מרצדס "חדשה בניילון" במחיר... אתם יושבים?... 1 ₪ (1 שקל ) אני בטוח שלא תקנו ממני או שתחשבו שזו מתיחה או שתהפכו חשדנים ותחשבו שמדובר ברכב גנוב המוח שלכם לא מסוגל לתפוס מכירת מכונית יוקרה בשקל אם אמכור לכם סוכרייה על מקל בשקל זה ייראה לכם מאד הגיוני בשיווק חשוב לייצר בידול ושונות תפיסתית בין מוצר למוצר מיצוב אמור ליצור את הבידול הרצוי מודל המיצוב הוא כלי מעניין שדור שלם של אנשי שיווק גדל עליו אבל... אני אישית גורס כי צריך להתייחס את מודל העיצוב בפרופורציה הנכונה, כי הצרכן לא בוחר רק מוצר אחד, יכולות להיות מספר מכוניות נתפסות במיצוב זהה או דומה בקטגוריה אחת זהה. בואו ניקח את נקודת המוצא "יוקרתי" מה יותר יוקרתי מרצדס או במוו (תלוי איזה דגם) איזה עט יותר יוקרתי? איזה מלון יותר יוקרתי? כיום יש הרבה מלונות יוקרתיים – אין רק אחד יוקרתי יש המון עטים, המון שעונים מי יותר טוב תפיסתית? לכן אני מתייחס בספקנות מה למודל המיצוב, למרות שהוא בהחלט יכול לספק חלק מהתשובות. המשך בפרק ב'
 
פרק 2 – איך להכין תוכנית מיתוג חלק ב'

נמשיך, 9. מהו המודל העסקי? באיזה מחיר נמכרים שירותי תיקון הנעליים לצרכן הסופי? – מהי מידת הרווחיות? וכד' ב. אריזה 1. איך המוצר/השירות נמכר כיום? 2. מיקום - היכן ממוקמת הסנדלרייה? 3. כיצד נראית נקודת המכירה בה הצרכן נחשף לשירות? (מדף, סטנד, קד"מ וכד') 4. אילו מוצרים/שירותים מתחרים נמצאים באותה הסביבה?, מה אסטרטגיית השיווק/בידול שלהם? (אילו סנדלריות נוספות יש בסביבה המהווה תחרות ישירה לשלמה הסנדלר) 5. מהם עקרונות השפה הוויזואלית הרלוונטית לקהל המטרה המוגדר? 6. מהם עקרונות השפה המילולית הרלוונטית לקהל המטרה המוגדר? ג. קהל המטרה 1. הגדרת ותיאור מיהו קהל המטרה הפוטנציאלי? סוציו אקונומי, נשים גברים, גילאים וכד' – האם יש קהל מטרה שלא נחשף לשירותי הסנדלרייה של שלמה? (האם יש פוטנציאל לפתח שוק חדש?) 2. מהי האסטרטגיה הרצויה של המותג, קרי, תיאור ההבטחה והמבנה שלה ברמת עובדות, משמעות נתפסת, תועלת אמיתית ושדר ההבטחה? (רלוונטי לקהל המטרה שהגדרנו) 3. תיאור וחיזוי "לפני ואחרי" – מה הולך או צריך להשתנות במוטיבציה של הצרכן? – מהי משמעות השינוי? – אילו מסקנות רלוונטיות לתקשורת השיווקית? 4. מהי האסטרטגיה של המיתוג? – אילו תהליכים יש להפעיל אצל קהל המטרה כדי שיקלוט ויאמץ את ההבטחה שאנו רוצים לשדר? איך נהפוך את ההבטחה של המותג שלנו לאמונה של הצרכן? 5. אילו התנגדויות יהיו לצרכן בתהליך החדרת המותג לשוק? 6. היכן קהל המטרה מוצא/ימצא/ייחשף להזדמנויות להתנסות וללמוד על המותג? 7. מהו עולם הדימויים, התחושות והרגשות סביב המונח סנדלר, סנדלרייה וכד'? מה מלהיב את הלקוח ומה לא (רלוונטי למוצר והשוק)? 8. מה תהיה תדירות הקניה - כל כמה זמן מגיעים לתקן נעל? 9. מהם המרכיבים שיהיו בהחלטות הקנייה? 10. האם בוצעו תצפיות בנקודות המכירה למוצרים דומים/מקבילים/מתחרים? – האם שלמה יודע מה קורה אצל המתחרים שלו? ד. השוק 1. באיזה שוק הולכת להתבצע פעולת "תהליך המיתוג" של שלמה? 2. האם ישנן מגבלות או אילוצים שעלינו לדעת עליהם מראש? (העדפות קהל, צבעים אסורים וכד' – בישראל נהוג להגיש פרחים לבנים כמתנה. במדינות מסוימות בעולם פרח לבן מסמל מוות/הלוויה, אם אתם לא חברה למצבות או יצרן ארונות קבורה איכותיים, האם הייתם רוצים את סמל "המוות" שירחף מעל הלוגו שלכם?) 3. האם התקיימו קבוצות מיקוד והתנסות במוצר/בשירות – אם כן מה דעתן על המוצר? מהו סיכום המסקנות הסופיות? 4. מי המתחרים הרלוונטיים הפועלים בשוק רבתי? (בשכונה של הסנדלר, בעיר, במדינה – האם המכולת מתחרה בסופרמרקט?) 5. מהם המוצרים/השירותים המתחרים/דומים/מקבילים הקיימים בשוק? ומהי האסטרטגיה שלהם? 6. מהו היתרון של המוצר ביחס לשוק, ביחס למוצרים מתחרים וביחס לשיטות דומות או מקבילות? 7. מהו הדימוי והמיצוב הכללי של הענף בו הולכת להיות הפעילות? 8. מי מהמתחרים עלול להיפגע מעצם המיתוג החדש של שלמה הסנדלר? האם ניתן להעריך מה תהיה תגובת המתחרים? (נפגעים ישירים ונפגעים עקיפים) 9. האם התבצע ניתוח SWOT (ניתוח חזקות, חולשות, הזדמנויות וחסמים) רלוונטי למוצר/לשירות ומה המסקנות? אשמח לשמוע את דעתכם אתם יכולים להמציא כל דבר שנראה לכם הגיוני לצורך "המשחק" בפרק הבא, פרק 3 אסכם את התשובות שלכם ונעבור לשלב יצירת האסטרטגיה של המיתוג (מהי הדרך המתאימה ביותר למתג) ולאסטרטגיה של המותג עד כאן להיום (כואבות לי כבר האצבעות) מצפה להשתתפותכם המלאה
 

Keyoss

New member
זו דעתי

תחילה תגובה ל Dfengshui. לייצר נעלים זה לא לתקן נעליים. זה מקצוע בפני עצמו. לגבי הסנדלרייה - לפני הכל - מודרניזציה. להפוך ישן לחדש. מידוף מותאם, תאורה, כסאות, תמונות בנושא הנעלה לבוש נקי ומסודר. חשוב ביותר לוח גדול וקריא עם פירוט כל השרותים הניתנים במקום בנוסף לתיקון נעלים כמו למשל: החלפת רוכסנים בתיקים ותרמילים, לא פשוטים חייו של סנדלר בימינו. הבעיתיות: הרבה אנשים נהוגים לזרוק נעלים במקום לתקן. סוגי נעליים שלא ניתן לתיקון כמו נעלי ספורט למשל שזה בעיקר יציקות. לאנשים יש יותר זוגות נעליים להחלפה, כך שהנעל מתקלקלת פחות. לכן, צריך לחזק את האוכלוסייה שעדיין נוהגת לתקן נעליים ואלה בעיקר האנשים המבוגרים או לקוחות שרוכשים נעליים יקרות מאוד. (דוגמא אישית: אני קונה בדרך כלל נעלים מאוד איכותיות ובכל זאת, הסולייה של העקב תמיד מחליקה. לכן, אני הולכת מהחנות ישר לסנדלר). שרות זה למשל צריך להיות מפורסם בסנדלריה: החלפת סוליות עקב בחומר שאינו מחליק. פלח שוק נוסף שיש לפנות אליו ולרכוש את אמונם באיכותהעבוד התיקון, הם האנשים שנועלים נעליים אורטופדיות המיוצרות בהתאמה אישית ושהייצור שלהם יקר מאוד. נעליים אלה רצוי גם לתחזק לא רק לתקן בעת הצורך. מה שרציתי להגיד בעצם, שהסנדלריה צריכה לשדר איכות ומתן פתרון לכל בעיה. תוך כדי יחס אישי כמו למשל: - לצלצל ללקוח ולהודיע לו שהעבודה מוכנה. - לצרף לשיקת בה תמסר העבודה כרטיס יפה (אולי בצורה של נעל) מחווה אישי וגם פירסום. - כשמחזיקים נעל אורטופדית יקרה, אולי אפשר לצרף דוגית של וקס מיוחד לתחזוקה שיפורים נוספים: היתי מוסיפה שרותים נוספים (בהשקעה לא גדולה) כמו למשל מכונת ניטים. כמה פעמים כבר קרה לכם שהכפתור העליון של הג'ינס התפרק ולא היה איפה לתקן? או הניט שמחזק את החירור דרכו משחילים את השרוך נפל? או שתסם נזקקתם לחור נוסף בחגורה? התקשקשתי מספיק לשעת לילה מאוחרת זו...
 

Dfengshui

New member
תשמע, אתה מלא מרץ כמו

הבן של שלמה הסנדלר
אני אנסה את כוחי, לפחות על חלק מהשאלות. ראשית גילוי נאות - אין לי מושג ירוק במיתוג, מיצוב וכו', אז אנא קיראו בהבנה
1. את מה למתג? את שלמה הסנדלר כמובן. אף אחד לא יוכל להעתיק את המיתוג הזה. נמתג את האיש, האישיות. סבא חביב שאוהב את ילדיו ונכדיו, מלא שמחת חיים ועושה את עבודתו בחדווה ובהנאה. 2. קהל היעד - כרגע מדובר באנשים מבוגרים. אני מניחה מהסיפור שמדובר על אנשים בעלי יכולת נמוכה שמעדיפים לתקן נעל ולא לקנות חדשה. אני הייתי פונה לקהל יעד אחר לחלוטין - א) אנשים עם בעיות גב ורגליים שנעל טובה יכולה לסייע להם. ב) אנשים שיכולים להרשות לעצמם נעל איכותית וקצת יותר יקרה. בעצם, הייתי עוברת ליצור נעליים בהתאמה אישית ועוזבת, חלקית, את התיקונים. 3. נקודות החיבור - מגיעים לסנדלר כשלא מרוצים מנעל קיימת (לוחצת או קרועה) ומצד שני אוהבים אותה ולא רוצים להיפרד ממנה. אם נייצר עבור הלקוח נעל שהותאמה לו אישית, הוא יחזור שוב וזוב לתקן אותה וגם לרכוש עוד כאלו. 4. חווית הלקוח - המצב העכשוי הוא קטסטרופה של פנג שואי
אני לא יכולה להעלות על דעתי אפילו אדם בודד שירצה להיכנס למקום הזה. נקודת האור היחידה היא ציורי הילדים. מעבר לבדיקה מקיפה של המקום ע"י פנג שואי (שיכול לבדוק אם בכלל יש פוטנציאל כספי לחנות), הייתי יוצרת פנינה של אור ושמחת חיים עם דגש על משפחה וילדים. בעצם, לוקחת את התחביב של הסנדלר החביב והופכת אותו למנוף למיתוג של האישיות שלו. כך הלקוחות המבוגרים יבואו לשם גם עם הילדים והנכדים שלהם...אולי הייתי עושה עמדת התנסות לילדים ואולי אפילו מרחיקה לכת עד סדנאות סנדלרות לילדים. 5. מיצוב רצוי - נעל איכותית בהתאמה אישית. 6. מחיר - לא מוגזם, אבל קצת יקר יותר ממחיר נעליים בחנות רגילה. בכל זאת מדובר בעבודה יחודית. עד כאן הצלחתי להגיע. מקווה שזה בכלל מוביל לאיזה כיוון.
 
גליה אולי אין לך מושג ירוק במיתוג... אבל

אין ספק שיש לך כישרון מולד לנושא אהבתי את הגישה שלך אני עוד לא נכנס לתגובות כי אני מחכה גם לתגובות האחרים אבל הכיוון שלך מצויין
 

Dfengshui

New member
איזה כייף! ../images/Emo24.gif

אולי בעתיד אני אעשה הסבה מקצועית
וברצינות - זה תמיד קל כשזה על אחרים. על עצמי אני גיבורה פחות, לצערי. אבל זו עוד סיבה שאני פה - ללמוד וליישם!
 
חברים - יש לכם זמן רק עד יום א'

ביום א' אמשיך את בניית התוכנית יש לכם מספר ימים להגיב ולהוסיף רעיונות מצפה לשמוע את הדיעות והגישות שלכם
 

איריס295

New member
הצעה שלי, להרחיב את הפעילות

כיום, עקב הבעיות שצויינו בפתיחה (הרבה אנשים רוכשים נעלייים חדשות במקום לתקן וכד'), יש להרחיב את הפעילות. למשל, כדאי לפרסם שירות נוסף - צביעת נעליים. כלות למשל, רוכשות נעליים לבנות, ואח"כ נעליים אלו סתם זרוקות בארון. השרות הנוסף ששלמה יכול לתת הינו צביעת נעליים. (אני למשל, אחרי החתונה, צצבעתי את הנעליים לשחור ויש לי עד היום נעליים מצויינות, כי כידוע, לחתונה רוכשים נעליים באיכות גבוהה...) ולכן, שלמה הסנדלר, יכול לשווק את עצמו בחנויות נעליים לכלות. הייתי גם מרחיבה את הפעילות לכיוונים אחרים. אולי כדאי לשלמה הסנדר לערוך סקר, כדי לדעת לאילו כיוונים כדאי להתפתח. אולי כדאי, מכירת אבזמים, לאלו שיהיו מעוניינים לשדרג את הנעל, או אולי משהו אחר לגמרי.
 
למעלה