שאלה בקשר לאופציות

cardo

New member
שאלה בקשר לאופציות

עבדתי באיזו חברת היי טק, במהלך העבודה החברה נתנה לי מכתב בו כתוב שאני זכאי לאופציות של החברה ברגע שניתן יהיה לרשום אותן. אחרי כמה חדשים עברתי לחברה אחרת. כשעזבתי, ביקשתי את האופציות, אז אמרו לי שאני כבר לא זכאי מכיוון שהתפטרתי. קראתי את המכתב שלהם טוב טוב וכתוב שם שאני זכאי, לא כתוב שאם אני עוזב אחרי כמה חודשים אני כבר לא יהיה זכאי. מה דעתכם?
 
דעתי היא

כי על המקרה שאתה מתאר חל חוק המתנה. סעיף 5 שלו עוסק בהתחייבות לתת מתנה. התחייבות לתת מתנה בעתיד טעונה מסמך בכתב. כל עוד מקבל המתנה לא שינה את מצבו בהסתמך על ההתחייבות, רשאי הנותן לחזור בו ממנה, זולת אם ויתר בכתב על רשות זו. מלבד האמור לעיל,רשאי הנותן לחזור בו מהתחייבותו אם היתה החזרה מוצדקת בהתנהגות מחפירה של מקבל המתנה כלפי הנותן או כלפי בן-משפחתו או בהרעה ניכרת שחלה במצבו הכלכלי של הנותן. לפיכך במקרה שאתה מתאר, ולאור פסיקת בתי הדין לעבודה מהשנים האחרונות, יש סיכוי שבית הדין יראה בעזיבתך את החברה לאחר שקיבלת הבטחה לאופציות, כמעשה מחפיר שמצדיק חזרה מההבטחה. במידה ולאופציות האלה עדיין יש ערך כלכלי, יתכן ויש מקום להביא את השאלה לבחינה משפטית, ואולי לנסות להגיע לפשרה.
 

cardo

New member
תודה על התשובה

אתה יכול להבהיר למה כוונתך במילים "יש סיכוי" ?
 
כוונתי

במידה והעניין יגיע לדיון משפטי, בית הדין יקבע את העובדות ועל פי אותן עובדות יקבע אם התנהגותך מחפירה או לא. שים לב שהמונך "התנהגות מחפירה" הינו מונח די טעון, ונראה לי שבית דין לא בקלות יקבע שהתנהגות מסויימת של עובד כלפי המעביד היא מחפירה.
 
אופציות ../images/Emo104.gif

דעתי שונה במקצת מדעתו של עו"ד זיסו. א. אמנם לא נתת את כל פרטי המקרה, אבל אני מניח שבעלי המניות לא קמו יום אחד והחליטו לתת לך אופציות במתנה מרוב אהבה. סביר, שאת אותו מכתב קיבלו כלל עובדי החברה, או שאתה קיבלת אותו כחלק ממו"מ על תנאי עבודה. אם אכן זהו המצב, הרי שאין מדובר כאן על מתנה, אלא על הסכם עבודה לכל דבר. לעומת זאת, אם הזכות לאופציות ניתנה לעובדים לא בהקשר של הנפקה צפויה, אלא כ"בונוס", אזי ניתן לראות בכך מתנה. ב. כשחברה רוצה להבטיח המשך עבודה של עובד, מכניסים להסכם הענקת האופציות "תקופת אכשרה", שרק עובד שעובר אותה זכאי לקבל את האופציות. אם בהסכם שלך היתה תקופת אכשרה ולא השלמת אותה, אכן צודק המעביד ואינך זכאי לאופציות. אם לא הוגדרה תקופה כזו, אתה זכאי לאופציות גם אם עזבת - עזיבת מקום עבודה (בתנאי שנעשתה כחוק ובצורה מסודרת) אינה יכולה להחשב כ"התנהגות מחפירה" - גם אם היה מדובר במתנה. ג. האם עקב קבלת המכתב ויתרת על הזדמנויות למקום עבודה אחר שהיו בידך באותה עת? אם כן, הרי ששינית את מצבך לרעה בעקבות ההבטחה, ולכן גם אם מדובר במתנה, יקשה על החברה לחזור בה.
 
למעלה