שיעורי כתיבה של יוסי- ארקי דמויות חלק 15- ההתרה

YossihNew

Well-known member
סצנת הסיום החשובה (או סצנות) שם כדי לשקף את סצנת הפתיחה. בתחילת הסיפור, הראתם את הדמות שלכם חיה בעולמה הרגיל, שעוצב בידי השקר. בהתרה, תוכלו להראות את העולם הרגיל החדש שנבנה בידי האמת שהדמות עבדה כדי לזכות בה.​
 

YossihNew

Well-known member
ההתרה מסיימת ארקי דמויות כמו הדובדבן על הקצפת בגלידה. בכמה מובנים, זה כמעט חלק נספח לסיפור. אחרי הכול, ארק הדמות שלכם כבר הושלם. הוא הוכיח לגמרי את מחויבותו לאמת בשיא. הוא הפנה את גבו לשקר לחלוטין עד שלעולם לא יכנע שוב אליו.

אז למה אנחנו בכלל צריכים את ההתרה?

סצנת הסיום החשובה (או סצנות) שם כדי לשקף את סצנת הפתיחה. בתחילת הסיפור, הראתם את הדמות שלכם חיה בעולמה הרגיל, שעוצב בידי השקר. בהתרה, תוכלו להראות את העולם הרגיל החדש שנבנה בידי האמת שהדמות עבדה כדי לזכות בה.

אני אוהב לחשוב על הסצנה האחרונה הזאת כעל פרס. הקוראים צחקו, בכו, כאבו ושמחו ממש לצד הדמות שלכם. אתם לא חושבים שמגיעה להם רק הצצה מהחיים החדשים והטובים שהדמות שלכם עומדת לחיות לאחר שתרכב אל השקיעה?

מנקודת מבט מבנית, ההתרה צריכה להשיג את הדברים הבאים:
  • ההתרה נותנת לקוראים הזדמנות לומר שלום.​
  • ההתרה סוגרת את הקצוות הפתוחים.​
  • ההתרה מדריכה את הקוראים לרגש האחרון.​
  • ההתרה מרגיעה את הקוראים לאחר השיא.​
  • ההתרה מראה עד כמה הגיבור שלכם השתנה.​
  • ההתרה נותנת הקדמה לחיים החדשים של הדמות.​
  • ההתרה מתחילה לאחר השיא וממשיכה עד הסוף (2% מהסיפור).​


ההתרה

ההתרה צריכה למלא שני תפקידים חשובים בסיום ארק הדמות שלכם. הראשון מהתפקידים הללו הוא לתת תשובה לשאלה הנושאית שעלתה בתחילת הסיפור. התפקיד השני הוא לתת לקוראים הקדמה מהחיים החדשים ללא השקר של הדמות.


השאלה הנושאית

בתמצית, שני התפקידים האלה הם שני צדדים של אותו המטבע. השאלה הנושאית של הסיפור שלכם תתבסס על הקרב הפנימי של הדמות בין השקר והאמת. לדוגמה, ב"גאליס" של עידו דרור ודוד דהן, השאלה הנושאית מסוכמת נהדר בשאלה: האם יונתן יצליח סופסוף לחיות עם דני?

בסוף הסדרה, השאלה הזאת מקבלת תשובה מוחלטת בידי הפעולות של יונתן בשיא. לאחר מכן רואים אותה שוב פעם אחרונה בסצנה הסוגרת, בה אנו רואים איך הוא השתנה כל כך בידי האמת החדשה הזאת עד שהוא מצליח לחזור אל ההווה- ואל דני שאוהבת אותו - בשביל להציע לה נישואין.

מצאו דרך לענות על השאלה הזאת בדרך ברורה- אם לא דרך התקשורת של הדמויות אחת עם השנייה, אז לפחות קצת בדיאלוג. אתם לא רוצים לזרוק לקוראים בפרצוף את מוסר ההשכל של הסיפור, אבל אתם רוצים שהתשובה לשאלה הנושאית שלכם תהיה ברורה לגמרי.


הרגיל החדש של הדמות

התשובה לשאלה הנושאית כבר ברורה. הקוראים כבר יודעים שהדמות שלכם השתנתה לגמרי. אבל ההתרה היא גם הזמן לגבות את הידע שלהם עם הוכחה ויזואלית. עכשיו כשהקונפליקט הראשי נפתר, מה הדמות תעשה עכשיו? איך היא תתנהג עכשיו כשהיא אדם שונה?

השינויים הללו מודגמים היטב בכך שיוצרים ניגוד מפורש בין העולם הרגיל בתחילת הסיפור והנורמלי החדש שקיים עכשיו לאחר הקונפליקט. להחזיר את הדמות למיקום הפיזי מתחילת הסיפור, בזמן שזה לא ממש נכון, מרשה לכם ליצור ניגוד דרמטי (וכך להדגיש) את העצמי החדש של הדמות בעולמו הישן.

אבל הניגוד הפיזי הזה לא עובד בכל סיפור. לפעמים העולם הרגיל מתחילת הסיפור הושמד, או שלדמות אין יכולת או סיבה לחזור אליו. במקרה הזה, אתם חייבים להוכיח את ההבדל רק בפעולות הדמות בהתרה. אפשר להדגים את הרגש של הדמות, אבל בצורה מופרזת. אם הדמות מרגישה חופשיה בסוף, למשל, צריך למצוא דרך להביע את החופש הזה: לקפוץ ממטוס, לשיר מגג הבית, לרוץ עירום ביער.

בארק שינוי חיובי, הסצנה האחרונה צריכה להיות כיפית- או לפחות מהנה. הדמות שלכם עברה גיהינום. התקווה עולה. היום החדש מתחיל. תשתמשו בזה כמה שאפשר!


איך ההתרה מתגלה בארקי דמויות?

ארק הדמות שלכם בהתרה יכול להתגלות בתור:
  • גירוש מהישיבה בגלל חבריו, אבל הוא הולך איתם, ואף מסביר להם במפורש שיש ללמוד תורה עד המוות כי זה גורלם. (שבאבניקים)​
  • סצנה שמחה, בה רואים את אלכס מבלה עם נינה ומראה כמה הוא למד לאהוב את החיים החדשים שלו, משוחרר מאביו. (גאליס)​
  • סצנה סוגרת, בה עומרי סתם מבלה עם תום במלון, שמח וחסר דאגות בחייו, כשהם נפרדים מהקיץ שיזכרו לעולם. (אילת)​
  • סצנה שמאוד דומה לראשונה, בה אדם מגיע למשרד, הפעם עם אלינור, כששניהם הולכים לבלות במקום לעבוד, מול האבות שלהם שסופסוף השלימו אחד עם השני ואומרים שהיה שווה (יומני החופש הגדול)​
  • חגיגה באותו עולם רגיל חדש (פנימיית גנות), לאחר שהצליח לסלק סופסוף את העבר שלו בשכונות הפשע, מה שהתחיל את הארק של דוידי. כאן, דוידי חוגג עם כולם, ומקבל אותם כמשפחה החדשה שלו. (אליפים)​
  • מסיבת סיום קצת עצובה, לאחר שלוק מחק את הזיכרון לדקל ולאביגיל כדי לעזור לקירקי להגן עליהם מפני כל הסכנות- וקבלה שלו לקיבוץ כשהוא רוקד עם כולם את הסוויץ'. (כדברא)​
  • סצנה אחרונה, בה מסתבר שדניאל יכולה לחזור לגור עם אימא שלה לאחר שהיא זוכתה (מה שלימד את דניאל לקח חשוב במיוחד לגבי מה שקרה לה), אבל כשהיא נעלמת וכולם מחפשים אותה בלי לדעת איפה היא נמצאת. (כוכב הצפון)​
  • סצנת סיום עצובה מאוד, בה קיווע מגיע לשבת ליד אביו ליד מיטתה של סבתו בבית החולים- מה שמסמל את הפיוס בין שני הצדדים. (שטיסל)​


עוד דוגמאות להתרה בארק דמות:

"פלמ"ח" של יהונתן בר אילן ועדן גוריון:
בהתרה בסדרה, שרה נמצאת בכלא עם אלינור אבל נראית יחסית שמחה להיות עם חברה שלה. לאחר שלורנס מגיע אליהן עם המפתח, היא מוכיחה את הדרך החדשה שלה עכשיו: היא מחליטה לברוח עם אלינור, נוסעת איתה על אופנוע, והן רוכבות ביחד אל הלא נודע. המסע של שרה עדיין לא הסתיים, אבל מסתבר שהיא יודעת כבר את האמת שלה, ומוכנה לחלוטין לצאת למסע שאליו מעולם לא הייתה יוצאת בתחילת הסדרה.

"בת השוטר" של ליעד שהם, דנה שץ ומיכל קופר קרן: אליהו מגבה את פעולת השיא המדהימה שלו (בה הוא ויתר על הקשר עם אימא שלו למען הצדק כדי שיתפסו אותה) ובכל זאת מגיע להצגה של סיפור הפרוורים כשהוא חושש קצת לעלות לבמה. הוא מופתע כשבלפור מגלה לו שהמשפחה שלו נמצאת בקהל, והוא מקבל את החיים החדשים שלו, בעולם החילוני אבל בכל זאת קצת בעולם הדתי. שחר שואלת אותו אם הוא מסוגל לעלות ככה אל הבמה. הוא בכל זאת אומר שההצגה חייבת להימשך, וככה הוא מוכיח שהוא השתנה מאוד. בנוסף הוא גם חולק עם שחר מחמאה, ואומר שגם היא עברה דברים עד שהפכה למריה. הוא מציע תשובה לשאלה הנושאית שלו כשהוא מסכים עם שחר שיהיה בסדר, ועולה סופסוף אל הבמה, מוכן להתחיל בקריירה החדשה שלו אותה רצה כל הזמן.


שאלות לשאול לגבי ארק הדמות שלכם בהתרה:
  1. איך ההתרה שלכם מנוגדת להתחלת הסיפור?​
  2. איך ההתרה שלכם משקפת את התחלת הסיפור?​
  3. איך העולם הרגיל החדש של הדמות שונה מהמקורי?​
  4. האם הדמות חוזרת לעולם הישן שלה?​
  5. איך ההתרה עונה לשאלה הנושאית של הסיפור שלכם?​
  6. איך תוכלו להסביר את התשובה לשאלה הנושאית בדיאלוג בלי לגרום לזה להיראות כמו "מוסר ההשכל"?​
  7. איך הדמות שלכם שונה בהתרה ממה שהייתה בתחילת הסיפור?​

בכמה דרכים, ללמוד ליצור ארק שינוי חיובי מוצלח מסובך יותר מלדעת איך לבנות נכון סיפור. אם תוכלו להבין את הפסיכולוגיה שביסוד השינוי האנושי, תבינו גם איך ליצור סיפור על דמות שמשתנה, מרעה לטובה, בצורה משכנעת.

זה לא מספיק שהדמות סתם תשתנה: היא חייבת להשתנה בצורה שזהה לדפוסים שאנו מזהים בחיינו ובאלו של משפחתנו וחברינו. הצופים יאהבו את הדפוסים האלה בדמויות שלכם - וזה יגע להם בלב.​
 
למעלה