שיעורי כתיבה של יוסי- ארקי דמויות חלק 4- הרוח של הדמות שלכם

YossihNew

Well-known member
אם יש חוק אחד בסיפור סיפורים, הוא שלכל תוצאה חייבת להיות סיבה. אם הדמות שלכם צריכה לעבור ארק שינוי, אז אחת מהמשימות הראשונות שלכם היא לגלות למה היא צריכה להשתנות. מה קרה לה שגרם לה לחבק את השקר המזיק הזה?​
 

YossihNew

Well-known member
מהי הרוח של הדמות שלכם, ואיך זה משפיע על ארק הדמות שלה? ברגע שגיליתם את השקר שהדמות שלכם מאמינה בו, וגם את הדבר שהיא רוצה והדבר שהיא צריכה, השאלה הבאה שצריך לשאול את עצמכם היא: למה הדמות מאמינה בשקר מלכתחילה? כדי לגלות את התשובה, תתחילו לחפש רוח בעבר של הדמות שלכם!

אם יש חוק אחד בסיפור סיפורים, הוא שלכל תוצאה חייבת להיות סיבה. אם הדמות שלכם צריכה לעבור ארק שינוי, אז אחת מהמשימות הראשונות שלכם היא לגלות למה היא צריכה להשתנות. מה קרה לה שגרם לה לחבק את השקר המזיק הזה?

בני אדם הם שורדים. נעשה כל מה שנוכל כדי לזוז אל החיים, הנחמה והשלום. אבל אנחנו גם גזע שמשמיד את עצמו. נוכל להתרכז כל כך בהיבט אחד של הישרדות עד שנקריב אלמנטים אחרים. במסענו להיות השליטים בקריירה הנבחרת שלנו, נוכל להקריב את בריאותנו הרגשית בבחירת מערכות יחסים גרועות ואת בריאותנו הפיזית בבחירת סגנון חיים גרוע. גרוע מכך, בדרך כלל אנחנו עיוורים בכוונה להתנהגות ההרסנית שלנו. אנחנו משכנעים את עצמנו בצדקת פעולותינו ומשכנעים את עצמנו - בצורה נכונה או לא - שהמטרה מקדשת את האמצעים.

במילים אחרות אנחנו משקרים לעצמנו. אבל תמיד יש סיבה לשקר הזה. תמיד יש סיבה למה אנחנו מעריכים הישרדות בהיבט אחד של חיינו על פני הישרדות במשהו אחר. לפעמים הסיבות האלו ברורות (אתה חייב להרוויח כסף כדי לאכול, אפילו אם זה אומר לשבור את הגב יום אחרי יום). לפעמים הסיבות כל כך מעורפלות עד שאתה לא מבין אותם (אתה חייב לעבוד כמו כלב כדי להרוויח הכנסה של שש ספרות או שתרגיש כמו המפסידן שאבא שלך תמיד אמר שאתה). תמצאו את הסיבה, ותמצאו את הרוח.


הרוח של הדמות שלכם

"הרוח" היא סלנג למשהו בעברה של הדמות שלכם שרודף אותה. אתם אולי תראו אותו כמשהו שמתייחסים אליו כאל ה"פצע". הפצעים בדרך כלל מוסתרים מאחרים כי העובדה ששוקעת בתוכם היא השקר- אי אמת שהדמות מאמינה בנוגע לעצמה. לדוגמה, אם איש מאמין שהוא לא ראוי לאהבה (השקר) בגלל שהוא לא הצליח למנוע מארוסתו לחטוף כדור במהלך שוד (הפצע), הוא אולי יאמץ גישה, הרגלים ומאפיינים שליליים שיהפכו אותו ללא רצוי אצל נשים אחרות.

לעתים קרובות, הפצע יהיה משהו מפחיד וטראומטי (כמו הרצח של הוריה בילדותה שרודף את ג'יני ב"האי" של גיורא חמיצר או אפילו השואה באירופה של אלינור וקסלר ב"פלמ"ח" של יונתן בר אילן) אבל הוא גם יכול להיות משהו קטן יותר וטיפוסי יותר, כמו פרידה (מאיה נוריאל ב"גאליס" של דוד דרור ועידו דהן), מערכת יחסים קשה עם ההורה (אודי ב"ראש גדול" של גל ורונית סופר פרידמן) או נחיתות פיזית (אדר אשכנזי ב"התחנה" של אורן יעקבי ושחר סגל).

ככל שהשקר גדול והרסני יותר, הרוח צריכה להיות יותר מדהימה ומשפיעה. או להפך: ככל שהרוח גדולה יותר, השקר גדול יותר, והארק גדול יותר.

הרוח תהיה לעתים קרובות חלק מסיפור הרקע של הדמות שלכם, והצופים יגלו אותה לאט לאט. במקרים האלה, הרוח תוכל לעתים קרובות לספק מסתורין טוב. ה"למה" מאחורי האמונה של הדמות שלכם בשקר תתפוס את הסקרנות של הקוראים שלכם, ותוכלו לרתק אותם רוב הסיפור ברמזים קטנים, עד שלבסוף הרוח תיחשף כולה בסוף.

בסיפורים אחרים, אולי לעולם לא נגלה ממש את הרוח. לדמות אולי יש עבר משמעותי במיוחד, אבל הוא עטוי בסודיות. או שהעבר שלה, בעצמו, אולי לא מעניין כל כך, אפילו שהוא תרם ברמה מסוימת לשקר, אבל הכותב בחר לא לגלות אותו, מאיזושהי סיבה.

ועדיין בסיפורים אחרים, המקור של הרוח יכול להיות מוצג במערכה הראשונה, בפרולוג. זה רגע מאוד נפוץ בסיפורי אוריג'ין, כמו סרט הספיידרמן הראשון של סם ריימי, ו"באטמן מתחיל" של כריסטופר נולן. במקרים האלה, קטע הרוח הוא סיפור בפני עצמו שמסביר את מניעי הגיבור, לפני שהספר או הסרט מתחיל את הסיפור האמיתי. בסיפורים האלה, הדמות בטח לא תתחיל להאמין בשקר בפרק הראשון. רק ברגע שהרוח הופיעה ושינתה את העולם הרגיל שלה היא תיאבק ותצדיק את ההשקפות והפעולות החדשות שלה. סיפורים אחרים יראו את הגיבור מושלם עד שחבר או בן משפחה קרוב נחטף או נהרג במערכה הראשונה.


מה הרוח של הדמות שלכם?

הרוח של הדמות שלכם יכולה לקחת כמה צורות. הרוח יכולה להיות:

הרוח של הדמות שלכם יכולה לקחת כמה צורות. הרוח יכולה להיות:
  • [לא ברור] (גדליה משבאבניקים)​
  • היחס של אבא שלו כלפיו (אלכס שמואלוב מגאליס)​
  • המעצר והכליאה של אבא שלו (עומרי אטיאס מאילת)​
  • הסכסוך בין אבא שלו והשותף שלו לשעבר (אדם סלע מיומני החופש הגדול)​
  • השודים שעשה כילד (דוידי כהן מאליפים)​
  • רעידת האדמה שכלאה את המליפיקים (לוק מכדברא)​
  • הגירושין של ההורים שלה (דניאל מכוכב הצפון)​
  • התפרקות התא המשפחתי שלו (עקיבא שטיסל משטיסל)​

הרוח אולי פשוטה כמו שקר של מישהו אחר לגיבור (אבא של עומרי נעצר על פשע שלא עשה, ועמוק בפנים, עומרי מאמין בזה). הרוח היא אולי משהו ממש מפחיד שהגיבור עשה (כמו אצל דוידי) או שנעשה לו או למישהו שאהב (כמו בכדברא), או שהרוח היא משהו שהגיבור מסכים איתו בלי להבין את הנזק שלו (כמו אצל אלכס). הדבר החשוב לזכור בנוגע לזיהוי הרוח הוא שהיא תמיד תהיה הגורם המשמעותי לאמונה של הגיבור בשקר.

דוגמאות לרוח של הדמות:

"פלמ"ח" של יהונתן בר אילן ועדן גוריון:
לשרה יש המון רוחות שעפות בסיפור שלה, ומסתבר שהסיבה לכך היא המוות של אימא שלה והבדידות שהיא עוברת כבת הקולונל בארץ זרה. היא ילדה בודדה בקרב המון חיילים, היחסים שלה עם אבא שלה הם בעייתיים, והיא מרגישה לא שייכת בארץ זרה.

"בת השוטר" של ליעד שהם, דנה שץ ומיכל קופר קרן: אנחנו לא בדיוק מקבלים הרחבה על הרוח של אליהו, חוץ מעניין הגירושין של הרבנית מרים. אליהו אומר מתישהו שאימא שלו הייתה מוקצה בגלל שהייתה גרושה, אבל אנחנו לא מתעמקים יותר מדי בסיפור הגירושין של הוריו.


שאלות לשאול בנוגע לרוח של הדמות שלכם:
  1. למה הדמות שלכם מאמינה בשקר?​
  2. האם יש אירוע משמעותי בעבר שצילק אותה?​
  3. אם לא, האם יהיה אירוע משמעותי במערכה הראשונה שיצלק אותה?​
  4. למה הדמות מזינה את השקר?​
  5. איך היא תרוויח מהאמת?​
  6. כמה "גדולה" הרוח של הדמות שלכם? אם היא הייתה גדולה יותר, האם הארק היה חזק יותר?​
  7. איפה תגלו את הרוח של הדמות שלכם? מיד בהתחלה? או לאט לאט במהלך הסיפור, עם חשיפה גדולה בסוף?​
  8. האם הסיפור שלכם צריך שהרוח תיחשף? האם הוא יעבוד טוב אם לעולם לא תגלו אותה?​

סיפור רקע הוא תמיד אחד מהדברים הכי מעניינים בדמות. אם תבנו את שלכם, תשימו לב טוב לרוח. אם אתם יודעים מה התחיל את האמונה של הדמות שלכם בשקר, אתם עברתם חצי מהדרך לגרום לה להתגבר עליו.​
 
למעלה