שיעורי כתיבה של יוסי- ארקי דמויות חלק 8- נקודת העלילה הראשונה

YossihNew

Well-known member
אפשר לדמיין דלת נעולה שמפרידה בין המערכה הראשונה למערכה השנייה. נקודת העלילה הראשונה היא המקום בו הגיבור שם את המפתח שלו בדלת ופותח אותה. וכמו תיבת פנדורה, הוא לעולם לא יצליח לסגור אותה שוב.​
 

YossihNew

Well-known member
אם המערכה הראשונה היא ההכנה, אז נקודת העלילה הראשונה היא נקודת האל-חזור בארקי דמויות. ההכנה נגמרת, והסיפור מתחיל "על אמת". בנקודה הזאת הדמות מתחייבת- בדרך כלל כי אין לה ברירה- להחלטה שתוציא אותה מהקיפאון הנוח של העולם הרגיל והשקר שהיא מאמינה בו.

אלו שמכירים את מבנה העלילה יזהו שנקודת העלילה הראשונה היא סוג של שיא של המערכה הראשונה. בואו נסתכל מהר על הבסיס המבני של נקודת המפנה החשובה הראשונה בסיפור שלכם:
  • נקודת העלילה הראשונה מתחילה בסביבות 20-25% מהסיפור.​
  • נקודת העלילה הראשונה מסיימת את ההכנה של המערכה הראשונה.​
  • נקודת העלילה הראשונה היא איפה שהדמות שלכם עוזבת את העולם הרגיל.​
  • נקודת העלילה הראשונה או מכילה או שמיד לאחריה יש החלטה של הדמות להגיב בדרך חזקה ובלתי ניתנת להתעלמות.​

נקודת העלילה הראשונה תהיה בדרך כלל סצנה מרכזית. בסיפור מתח או פעולה, משהו יתפוצץ. ברומן, אולי כאן הדמויות נפגשות לראשונה - או שהן מחליטות שהן שונאות אחת את השנייה לראשונה. לא משנה איזה אירוע הסיפור שלכם דורש, תנצלו את ההזדמנות להפוך את זה לאחד מהרגעים הכי מלהיבים וזכורים בסיפור שלכם.


נקודת העלילה הראשונה

נקודת העלילה הראשונה כמעט תמיד תיזרק על הדמות שלכם. משהו גדול ולא צפוי פוגע בו ליד הראש. זה יכול להיות משהו די טוב: עזרה לחברה ("דאוס" של גידי דר ודני וסרמן), חזרה של אימא ("השמיניה" של גיורא חמיצר), מציאת מפה לאוצר ("גאליס" של דוד דהן ועידו דרור). אבל הוא גם יכול להיות אסון: רצח ("נעלמים" של ירון ארזי), פרידה ("יומני החופש הגדול" של מיכל קופר קרן), בגידה ("החממה" של גיורא חמיצר).

מה שהיא לא תהיה, ההשפעה של נקודת העלילה הראשונה על ארק הדמות שלכם יכולה להימצא בשלוש החלטות חשובות שהדמות שלכם חייבת לעשות:

החלטת דמות #1: לפני נקודת העלילה הראשונה

נקודת העלילה הראשונה צריכה להגיע אחרי החלטה חזקה מצד הדמות שלכם (ההחלטה של הגר לחקור ב"הבאר", ההחלטה של אלכס לגנוב את המשמות), אבל נקודת העלילה עצמה היא כמעט תמיד משהו שמשבש לדמות את התכניות (לגלות שזה זמרי, אי מציאת הסיסמה). ההחלטה מובילה את הדמות לנקודת העלילה הראשונה, אבל ההחלטה עצמה היא לא נקודת העלילה.

נקודת העלילה הראשונה היא משהו שקורה לדמות שלכם. היא מזעזעת את עולמה ומנערת את שיווי משקלה. או שהיא מחסלת את עולמה הרגיל, ומשאירה אותה בלי ברירה אלא לנסוע באופן פיזי (מכירת החנות של אבא של לאה ב"ילדות סכסכניות") או שהיא עוטפת את העולם הרגיל, ומכריחה את הגיבור למצוא דרכים חדשים לשרוד בתוכו (ההגעה של ברקן לחיים של דני ב"דאוס").

החלטת דמות #2: במהלך נקודת העלילה הראשונה

הדבר הכי חשוב בנקודת העלילה הראשונה היא התגובה של הדמות שלכם אליה. אם היא פשוט תעמוד שם ותצפה, ואז תסתובב ותחזור לחייה הרגילים, אז אין שום סיפור. נקודת העלילה הראשונה מכינה את סדרת התגובות שיעסיקו את הדמות שלכם ברבע הבא של הסיפור, עד המחצית.

ככזאת, נקודת העלילה הראשונה צריכה לגרום לתגובה ראשונית מאוד ספציפית. באופן בסיסי, זאת רק ההחלטה של הדמות שלכם להגיב. זאת ההחלטה שלה להמשיך קדימה ולפתוח את הדלת למערכה השנייה. היא לא מסתובבת מנקודת העלילה הראשונה- היא זזה אליה.

החלטת דמות #3: לאחר נקודת העלילה הראשונה

לדמות שלכם יהיו שתי תגובות בסיסיות לנקודת העלילה הראשונה. או שהיא תגיד "לעזאזל, כן!" ותרוץ ישר אל הדלת הזאת - בלי רעיון ברור לאן הוא מכניס את עצמה. או שהיא תבעט ותצעק על אירועים שמעבר לשליטתו שיסחבו אותו אליה.

בכל מקרה, מה שחשוב בנקודה הזאת הוא שהדמות תבסס במהירות מטרה פיזית ברורה- בהתבסס על הדבר שהיא רוצה. בדרך כלל, המטרה הזאת תהיה מאוד ברורה בהתבסס על מה שקרה לה בנקודת העלילה הראשונה. באופן פיזי, יש לה צרכים מידיים שצריך למלא, או בניסיון למצוא "נורמלי" חדש שיחליף את הישן (כמו תמיד כשנקודת העלילה הראשונה תזיז את הדמות למיקום חדש) ו/או בניסיון להחזיר את הנורמלי הישן.

מטרת העלילה החדשה תהיה התקדמות ברורה של האירועים במערכה הראשונה, אבל זה הרגע שבו המטרה תתבסס במלואה. מטרת העלילה הזאת תקבע את הקונפליקט שלכם לשאר הסיפור, עד שהדמות שלכם תשיג אותה בסוף או שתחליט שזאת המטרה הלא נכונה (ובמקרה הזה, היא אולי או אולי לא תשיג אותה באופן פיזי).

חשוב מאוד גם שאותה תגובה לנקודת העלילה הראשונה תעצב את ארק הדמות שלכם. אתם תדעו שמצאתם את נקודת העלילה הראשונה כשהיא תסחב את הדמות שלכם מהנוחות שהייתה לה ותשים את רגליה על השביל להשמדת השקר שלה- אפילו שהיא בטח לא תבין שזה מה שקורה ואכן, אולי תילחם באופן פעיל ביעד הזה. בין אם תבין זאת או לא, היא התחייבה לשינוי, אפילו שאולי היא תנסה להשתנות בדרך לא טובה.

ההבדל עכשיו הוא, שבניגוד לעולם הרגיל והנוח שבו הייתה רגילה לחיות לפי השקר, חייה לאחר נקודת העלילה הראשונה כבר לא יאפשרו זאת. מכאן ואילך, כשתיסוג אל פחדיה, היא תצטרך לשלם את המחיר.


איך נקודת העלילה הראשונה מתגלה בארקי דמויות?

ארק הדמות שלכם בנקודת העלילה הראשונה יכולה להתגלות בתור:​
  • פגישה עם בחורה שמאתגרת אותו לראשונה בלימוד התורה- מה שנותן לו מטרת עלילה חדשה שהיא להשיג את אותה בחורה. (שבאבניקים)​
  • השגת תמונה מפלילה של מישהי- מה שנותן לו מטרת עלילה חדשה שהיא לכסות על השקר הזה כדי לנצח. (גאליס)​
  • תגלית לגבי כסף שכביכול אבא שלו גנב אבל לא באמת- מה שנותן לו מטרת עלילה חדשה שהיא להוכיח את חפות אביו. (אילת)​
  • נשיקה עם הבת של בעלי החברה, תוך כדי שהוא מתקדם בשלב של הניסוי של האפליקציה שהוא מחבל בה- מה שנותן לו מטרת עלילה חדשה שהיא לחבל בניסוי אבל גם להיות בן זוג טוב. (יומני החופש הגדול)​
  • פגישה עם פושעים מעברו שרוצים לחזור ולנצל אותו כדי שיגנוב עבורם דברים- מה שנותן לו מטרת עלילה חדשה שהיא לנסות ולהימנע מהמפגשים איתם ולהכניס אותם לכלא (אליפים)​
  • תגלית שחושדים בו שהוא חלק מהרעים- מה שנותן לו מטרת עלילה חדשה שהיא להתחבר למקומיים ו"להרדים אותם" (כדברא)​
  • תגלית שאחותה המוצלחת מגיעה לארץ מניו יורק- מה שנותן לה מטרת עלילה חדשה שהיא להראות עד כמה החיים שלה מושלמים. (כוכב הצפון)​
  • החלטה להתארס כדי להתגבר על אהבה נכזבת- מה שנותן לו מטרת עלילה חדשה שהיא לנסות לצאת מאותם אירוסים. (שטיסל)​


עוד דוגמאות לנקודת עלילה ראשונה בארק דמות:

"פלמ"ח" של יהונתן בר אילן ועדן גוריון:
נקודת העלילה הראשונה מגיעה, בלי הזמנה, אל חייה של שרה כשאמיל מגיע אל המכבסה שלה. אמיל מופיע כדי להיפגש איתה ולדבר איתה על כל הסודות שלו, מה שמשנה לחלוטין את הרצון שלה להתרחק ממנו. אפילו אם אסור לה להיות איתו, העולם הרגיל של שרה הזעזע. אבל שרה לא מוכנה לזה. בעצם, זה מה שסוחב את שרה בשער שמסיים את המערכה הראשונה. הוא מאלץ את שרה להתחיל את המערכה השנייה עם מטרת עלילה חדשה שהיא להיות בת הזוג של אמיל חרף הקשיים ביניהם בגלל אבא שלה- אפילו שהיא לא מבינה את זה. בהתחלה, כל מה שהיא רוצה זה להתרחק מכולם, אבל היא כבר עברה את נקודת האל-חזור: היא לעולם לא תוכל לחזור אל עולמה הרגיל. העולם לא השתנה, אבל היא כן.

"בת השוטר" של ליעד שהם, דנה שץ ומיכל קופר קרן: הדבר שאליהו הכי רוצה (להישאר בעולם הרגיל) נלקח מידיו כשדנה מבקשת ממנו- דורשת- להגיע לאיתי ולהעביר לו מסר. אם אליהו היה מוותר לעצמו, הוא לא היה מצליח לצאת מהישיבה לעולם, והתגובה המידית שלו לנקודת העלילה הראשונה היא ליצור את מטרת העלילה שהיא לצאת מהישיבה ולהצליח סופסוף בתור שחקן, כמו שהוא רוצה באמת. אבל בעולם החדש הזה, כל החוקים שונים. ההתנהגות החרדית שלו שאמורה להיות מכובדת בעולם הרגיל מסבכת אותו יותר ויותר בצרות כשהוא מנסה לשחק.

שאלות לשאול לגבי נקודת העלילה הראשונה בארק הדמות שלכם:
  1. איזה אירוע מרכזי ייזרק על העולם הרגיל של הדמות שלכם ויכריח אותה לשנות את התוכניות המקוריות שלה?​
  2. איזו החלטה תוביל את הגיבור שלכם אל נקודת העלילה הראשונה?​
  3. האם נקודת העלילה הראשונה נראית טובה? אם כך, איך ההשלכות שלה יתבררו כגרועות יותר ממה שהגיבור חשב שיהיו?​
  4. או האם האירוע הזה יהיה אסוני?​
  5. האם הגיבור יחבק מרצון את נקודת העלילה הראשונה וילך למערכה השנייה בכוחות עצמו?​
  6. או שהוא יצטרך להיסחב, בועט וצורח, דרך השער בין המערכות?​
  7. האם נקודת העלילה הראשונה תחסל את העולם הרגיל? או שהיא תסיר את הדמות שלכם באופן פיזי מהעולם הרגיל? או שהיא תשנה את העולם הרגיל לעומת הגיבור?​
  8. איך הדמות שלכם תגיב לנקודת העלילה הראשונה?​
  9. איזו מטרת עלילה חדשה תהיה לדמות בתגובה לנקודת העלילה הראשונה?​
  10. איך נקודת העלילה הראשונה תשים את הדמות שלכם בדרך לאמת החדשה?​
  11. איך נקודת העלילה הראשונה תיצור עולם חדש בו הדמות "תיענש" על פעולה בהתאם לשקר שלה?​

המערכה הראשונה קשורה לקביעת השקר של הדמות שלכם. מנקודת העלילה הראשונה ואילך, ימי השקר ספורים. מכאן ואילך, הסיפור קשור להשמדת השקר ועזרה לדמות למצוא את האמת שתרשה לה להילחם בעימות החיצוני ולהפוך לאדם שלם. תכננו נקודת עלילה ראשונה שתקרע את רשתות הבטיחות של הדמות שלכם ותכריח אותה לצאת להרפתקה הכי גדולה בחייה!​
 
למעלה