טורקיה - כרטיס ביקור

טליה ג

New member
טורקיה - כרטיס ביקור

טורקיה (עפ"י התעתיק הלטיני Türkiye) או תורכיה (עפ"י התעתיק הערבי تركيا) נקראת בטורקית Türkiye או בשמה המלא Türkiye Cumhuriyeti(הרפובליקה הטורקית).
טורקיה משתרעת על שטח של 780,580 קמ"ר וגובלת בדרום בים התיכון, בסוריה ובעיראק; במערב בים האגאי; בצפון-מערב ביוון ובבולגריה; בצפון בים השחור, בצפון-מזרח בגאורגיה, ובמזרח בארמניה ובאיראן. טורקיה שוכנת על שתי יבשות: בחלקה הגדול(97%) באסיה ובחלקה הקטן(3%) באירופה. מיצרי הבוספורוס, ים מרמרה והדרדנלים מפרידים בין החלק האסיאתי לאירופי. איסטנבול היא העיר היחידה בעולם השוכנת על שתי יבשות.
העם הטורקי מוצאו ממרכז אסיה, (מאיזור אוזבקיסטן, טורקמניסטן וכד') וגם השפה הטורקית משתייכת למשפחת הלשונות המדוברות בארצות מרכז אסיה. עם זאת קלטה הטורקית כמות ניכרת של מילים מהשפה הערבית, בעיקר בתחומי דת, שלטון, תרבות וספרות.
אוכלוסיית טורקיה מונה כיום כ-75.863.600 נפש (נכון ל-2007). המיעוט האתני הגדול בטורקיה, שמימדיו המדוייקים אינם ברורים, הוא הכורדים, שמתגוררים במזרח המדינה. מיעוטים אתניים נוספים הם ארמנים, יוונים, אלבנים, ערבים, צ'רקסים, גיאורגיינים וכד. כ-99.8% מתושבי טורקיה הם מוסלמים סונים.
טורקיה הייתה במשך 540 שנה, משנת 1380 ועד תחילת שנות ה-20 של המאה ה-20 מרכז האימפריה העותמאנית. את הבסיס לאימפריה העותמאנית הניח הסולטן עותמאן הראשון, שעל שמו נקראה האימפריה. האימפריה העותמאנית הובסה במלחמת העולם הראשונה, שטחיה חולקו בין המדינות המנצחות, וחוסלה סופית עם בואו של מוסטפה כמאל אתאטורק.
מוסטפה כמאל אתאטורק, אבי טורקיה המודרנית, עמד בראש תנועת התנגדות למשטר הישן ולשושלת הסולטנים, והפך למנהיג הרפובליקה הטורקית שייסד. אתאטורק דגל במודרניזציה ובהפיכת טורקיה לרפובליקה חילונית בעלת אוריינטציה מערבית. הוא הנהיג רפורמה מקיפה ששינתה את פניה של טורקיה: הונהגה הפרדה מוחלטת בין דת ומדינה, על הנשים נאסר ללבוש רעלה ועל הגברים תרבוש, הכתב הערבי הוחלף באלפאבית לטיני ואנקרה הוכרזה לבירת הרפובליקה, במקום איסטנבול שהייתה מזוהה עם שלטון הסולטנים.
טורקיה מוגדרת כיום כדמוקרטיה פרלמנטרית, כשהחוקה שנכתבה ב-1923 היא הקובעת את עקרונות הממשל ואת אופייה החליוני של המדינה. ראש הממשלה הוא Recep Tayyip Erdoğan, ראש מפלגת "הצדק והפיתוח" האיסלמית שעלתה לשלטון ב-2002. נשיא טורקיה הוא Ahmet Necdet Sezer.
המטבע בטורקיה הוא לירה טורקית חדשה (Yeni Türk Lirası) או בקיצור YTL, שהשער שלה עומד על 3 ש"ח בקירוב. הלירה הטורקית החדשה נכנסה לשימוש ב-1 בינואר 2005 והחליפה את הלירה הטורקית שהייתה בשימוש עד אז. ערכה של הלירה הטורקית החדשה היה שווה למיליון לירות טורקיות ישנות, ובעקבות הרפורמה הושמטו 6 אפסים מן הסכום.
טורקיה הפכה בעשור וחצי האחרונים למעצמת תיירות, והפכה למוקד משיכה עבור תיירים מכל העולם לא רק בזכות הארכיטקטורה המרשימה, האוצרות הארכיאולוגיים והנופים המדהימים שבה, אלא גם בזכות ערי הנופש שעל חופי הים התיכון והאגאי, כמו אנטליה, אלניה, מרמריס, בודרום, קושדאסי וכד'. התיירות הפכה גם למקור פרנסה עבור תושבי הכפרים במרכז ובמזרח המדינה, שמהגרים בהמוניהם אל הערים הגדולות והמתויירות. נסתפק בזה לעת עתה, מה גם שיש נושאים שמצריכים דיון מעמיק בפני עצמו
 

טליה ג

New member
ואחרי כל האינפורמציה היבשה

בואו נתרשם קצת מיופיה של טורקיה. נתחיל עם מסגד Sultanahmet באיסטנבול, שידוע גם בכינויו "המסגד הכחול".
 

טליה ג

New member
Ayasofya, איסטנבול

בעבר בזיליקה מימי הביזנטים, שבתקופת השלטון העותמאני הוסבה למסגד, וכיום משמשת כמוזיאון.
 

טליה ג

New member
הבזאר המקורה, איסטנבול

או בטורקית Kapalı Çarşı, שמאכלס בתוכו כ-4000 חנויות!
 

טליה ג

New member
גשר Fatih Sultan Mehmet

שחוצה את מיצר הבוספורוס ומחבר את החלק האירופי והאסייתי של איסטנבול.
 

טליה ג

New member
אפסוס(Efes), הספריה של Celsus

חזית בניין שנשמרה כמעט בשלמותה בחורבות העיר היוונית העתיקה אפסוס.
 

טליה ג

New member
בכלל, אפסוס היא אחת הערים היווניות

העתיקות השמורות ביותר שיש. את הממצאים שנמצאו באתר (פסלים, כדי חרס, כלי פולחן, תכשיטים וכד') אפשר לראות במוזיאון של סלצ'וק. מומלץ ביותר!
 
אפסוס

לטליה ביקרתי שם אחד המקומות היפים המעניינים שיש, טליה כל הכבוד לפורום, אני מזמינה אותך לבקר בקישור המצורף, תחנת רדיו המשדרת יוונית, כידוע יש קשר לומוסיקה של יוון לתורכיה , עקב המאורעות ההיסטוריים, נשמח לפרט בהמשך. www.iliosradio.com בברכה כרתים המקורית,
 

טליה ג

New member
תודה על הקישור!

אני מתה על מוסיקה יוונית וגם על יוון עצמה, ואכן יש הרבה השפעות הדדיות בין המוסיקה של שתי הארצות. דרך אגב, ההחלטה שלי לנסוע לטורקיה הגיעה אחרי שביקרתי ביוון ב-1997 ונהניתי מאוד מהאווירה הים-תיכונית התוססת. גם בכרתים הייתי, בקיץ 2000, וממש אהבתי את האי השלו והשורשי הזה! ראיתי שם בקונצרט את הזמרת קטי גרבי, שבוודאי את מכירה. למרות הדמיון בין טורקיה ליוון, עדיין הארצות שונות לגמרי זו מזו, וגם המנטליות של האנשים. הטורקים הרבה יותר חמים, לבבים וחברותיים, מצד שני באיזורים מתוירים הם קרציות שלא מהעולם הזה. היוונים יותר מסוייגים ופחות מכניסי אורחים, יחד עם זה בכלל לא קרציות. יהיה מעניין מתישהו לנהל דיון על ההבדלים בין טורקיה ליוון של היום, מעבר לחילוקים הפוליטיים שביניהן, אלא יותר מבחינת הרושם שקולט התייר.
 

טליה ג

New member
המוזולאום של אתאטורק, אנקרה

Anıtkabir, אחוזת הקבר שבה קבור אתאטורק, אבי טורקיה המודרנית.
 

טליה ג

New member
איזמיר, מגדל השעון

אחד מסמלי ההיכר של העיר השלישית בגודלה בטורקיה.
 

טליה ג

New member
בריכות תרמיות טבעיות ב-Pamukkale

Pamukkale בטורקית פירושו: מצודת הכותנה, וזאת בשל צבעם הלבן של הסלעים.
 

טליה ג

New member
מוזיאון Mevlana בעיר Konya

שם קבור Mevlana Celaleddin Rumi, מייסד מסדר הדרווישים המחוללים.
 

טליה ג

New member
Amasya

אחת הערים המקסימות ביותר בטורקיה, שפחות מוכרת לתייר הממוצע. העיר שוכנת למרגלות ההרים שמעל הים השחור, לאורך נהר Yeşilırmak (הנהר האדום).
 
למעלה